06 mart. 2019 | 07:30

„Țeapa” cu inteligența artificială: startup-urile care promit AI, dar nu livrează

ACTUALITATE
„Țeapa” cu inteligența artificială: startup-urile care promit AI, dar nu livrează

Sintagma inteligență artificială este extrem de folosită în lumea tehnologiei și o metodă prin care startup-urile să atragă banii investitorilor. Totuși, nu toate startup-urile de inteligență artificială și folosesc acestă tehnologie.

Potrivit unui sondaj realizat de firma de venture capital MMC din Londra, doar 40% din startup-urile europene care sunt clasificate ca fiind companii de inteligență artificială (IA) folosesc inteligența artificială într-un mod esențial pentru business.

Cei de la MMC au studiat 2830 de startup-uri din 13 țări din Europa și au ajuns la acestă concluzie după ce le-au analizat activitatea.

În 40% din cazuri nu am găsit nicio dovadă de utilizare a inteligenței artificiale”, spune David Kelnar, head of research la MMC. El mai spune că asta înseamnă că „firmele despre care oamenii cred că sunt companii de inteligență artificială probabil că nu sunt”.

De notat că acestă etichetă de companie de inteligență artificială nu este dată de fiecare dată chiar companie însăși, ci de terți care sunt responsabili pentru acestă clasificare. Din raportul MMC nu este clar cât la sută dintre acele startup-uri și-au păcălit clienții că folosesc inteligență artificială și câte au fost clasificate așa de analiști.

Totuși, raportul arată că există stimulente clare pentru companii să nu lămurească problema dacă sunt clasificate greșit. Sintagma inteligența artificială este atrăgătoare pentru investitori și startup-urile care pretind că folosesc o astfel de tehnologie primesc finanțare cu 15-50% mai mult decât alte companii. Într-un fel este logic să strângă mai mulți bani pentru că proabil te-ai gândi că au nevoie să angajeze specialiști ale căror salarii nu sunt mici.

Oricum, atunci când startup-urile chiar aplică o astfel de tehnologie este vorba de o aplicare banală. 26% dintre companii folosesc IA pentru chatbots, 21% pentru detectarea fraudei.

Hype-ul este real și dacă pe un produs scrie inteligență artificială atunci se vinde mai bine și asta este valabil pentru periuțe de dinți sau pentru smartphone-uri. Aplicările inteligenței artificiale în prezent sunt destul de minimale și nu au impactul pe care companiile le-ar dori.