România încă e în Evul Mediu al tehnologiei și asta îți arată de ce
Autoritățile din România trăiesc încă în anii 90 și trimit informații, de la o instituție la alta, pe DVD. Bine că nu o fac pe dischetă.
Statul a cheltuit miliarde de euro in ultimii ani pe sisteme IT care nu comunica intre ele sau functioneaza defectuos. Această problemă a lipsei interoperabilității este una veche, dar nerezolvată încă de niciun guvern care a ajuns la conducerea țării.
În acest moment, nașterea unui copil este înregistrată la Direcția pentru Evidența Persoanelor, apoi această informați este transmisă la Casa Națională de Asigurări de Sănătate și la Protecția Socială. Ți-ai imagina că un astfel de schimb de date s-ar realiza într-o manieră modernă, nu?
Acest schimb de date se face însă acum pe DVD-uri cărate de diverși funcționari, uitate uneori prin sertare și de aici problema întârzierii actualizării informațiilor.
Un nou proiect de lege, lansat acum în consultare publică de Ministerul Comunicațiilor, condus de Alexandru Petrescu, vizează din nou realizarea interoperabilității sistemelor IT ale instituțiilor publice.
Guvernul vrea să interconecteze bazele de date ale instituțiilor
În esență, este vorba despre măsurile legislative și administrative care să ducă la interconectarea bazelor de date și potrivit expunerii de motive ar trebui să fie complementar Cadrului Național de Interoperabilitate.
Prin acest proiect, parte a programului de guvernare, poate fi creat cadrul pentru o interconectare a bazelor de date ale instituțiilor publice. Elementul principal al proiectului este stabilirea unui cadru al registrelor de bază. Ar fi definite cinci astfel de registre. Registrul persoanelor, adreselor, terenurilor, firmelor și cel auto.
Totodată, ar fi înființat Registrul Naţional al Registrelor (RNR), care funcționează ca un index al datelor stocate de către instituțiile publice. Prin proiectul de lege sunt puse în practică recomandările Cadrului European de Interoperabilitate (EIF). Detaliile au fost date de Alexandru Petrescu pe Facebook.
Registrul Registrelor va fi administrat de Agenția pentru Agenda Digitală a României (AADR), care îl va alcătui în colaborare cu instituțiile publice care dețin aceste date.
„Nașterea, căsătoria, decesul sunt evenimente de viață, de asemenea serviciile oferite de ONRC – înființarea unei firme, schimbarea denumirii, intrarea în insolvență, scoaterea din insolvență, toate lucrurile acestea se vor putea face pe cale electronică, fără să ne deplasăm la respectivele instituții. Un beneficiu real va fi integrarea tuturor acestor sisteme într-un singur mediu”.
Liviu Stoica, președinte AADR