România, „cimitirul” auto al Europei: câte mașini sunt mai vechi de 15 ani
Mașinile vechi sunt foarte populare în România, dar nu-ți dai seama de asta până când nu vezi niște cifre. Cam cum e cazul acum.
Dacă te întrebi la ce e bună o taxă auto pentru mediu, ei bine, ca să nu se umple țara de mașini vechi, ieftine, care poluează mult. Deocamdată, România n-are o taxă auto nouă, deși se discută de ea de aproape un an. Totuși, avem niște cifre: cât de mult s-a deteriorat parcul auto de când a fost eliminat timbrul de mediu.
În România, sunt înmatriculate 6,4 milioane de autoturisme. Partea proastă e însă că sub 550.000 au cel mult cinci ani vechime. Alte peste trei milioane au peste 15 ani vechime, conform datelor DRPCIV colectate pe baza înmatriculărilor.
Astfel, în doar doi ani, ponderea mașinilor mai vechi de 10 ani a crescut de la 71% la 79%. În parcul auto național sunt 1,32 milioane de mașini Dacia și peste 1,1 milioane Volkswagen.
Timbrul de mediu a fost eliminat la 1 februarie 2017. Până acum, în medie, au fost înmatriculate 40.000 de mașini SH lunar, arată HotNews într-o analiză pe piața auto. Odată cu ele a crescut parcul auto cu aproape 20%, dar a crescut cu mașini vechi, evident.
De la Dacia la BMW, care sunt cele mai populare mașini din parcul auto românesc
La început de 2019, parcul auto din România avea 235.000 de mașini cu mai puțin de doi ani vechime și 302.000 aveau sub cinci ani. Intervalul cu cele mai multe mașini este 11-15 ani, cu 2,08 milioane, iar 1,37 milioane sunt mai vechi de 20 de ani. Totodată, încă sunt 46% din mașini pe motorină. Dar asta nu-i totul. Importul de mașini SH a făcut ca mașinile vechi înmatriculate să fie mai ales pe motorină (benzina a scăzut de la 61% acum doi ani la 54% acum).
Sunt însă și 24.000 de mașini hibride și electrice.
În ceea ce privește mărcile, mai jos ai o listă cu cele aflate în circulație:
- Dacia: 1.320.249
- Volkswagen: 1.102.903
- Opel: 719.820
- Ford: 488.306
- Renault: 345.803
- Skoda: 315.262
- Audi: 292.324
- BMW: 276.700