Raportul care-ți arată că România e-n Evul Mediu când vorbim de mașini electrice
Industria auto virează, pe tot mapamondul, spre mașinile electrice, modele considerate viitorul acestui domeniu. Totuși, ele încă nu sunt adoptate la scară largă. Iar în România, la cum arată lucrurile acum, ar putea dura mult și bine până când modelele clasice vor dispărea de pe străzi.
Producătorii auto din întreaga lume se confruntă cu presiuni pentru a reduce nivelul de poluare. Iar soluția a apărut după mulți ani de cercetare și dezvoltare în care s-au investit miliarde de dolari. Răspunsul e, momentan, unul singur: autoturismele electrice.
Mai toți constructorii anunță modele din această gamă pentru următorii ani. Unii au început deja producția de serie. La noi, în România, lucrurile merg, după cum bine știi, mult mai lent. Dacia amână momentul, dar la fel de adevărat e că nici infrastructură nu există deocamdată.
Degeaba vii cu mașini electrice, dacă nu ai unde să le încarci. Iar un raport vine să confirme exact acest lucru.
România, țara în care electricele ajung mai greu
Datele ACEA (Asociația Producătorilor Auto din Europa) arată că în Europa există în acest moment doar 144.000 de puncte de încărcare a mașinilor electrice. Cum poate te așteptai, România e spre coada clasamentului la acest capitol. La noi în țară există doar 125 de puncte de încărcare.
Statul îți dă, prin programul Rabla, una dintre cele mai mari subvenții pentru achiziția unui model eletric. Dar modelele sunt încă scumpe pentru puterea de cumpărare din România și nici infrastructura necesară nu există.
De exemplu, în 2018, ponderea mașinilor electrice pe piața autoturismelor noi vândute în România a fost de doar 0,5%. Croația, Polonia și Grecia stau și mai prost: undeva la 0,3%.
De cealaltă parte, în Suedia, de exemplu, a urcat deja la 8%, Olanda are o pondere de 6,7%, iar Finlanda 4,7%. În afara Uniunii, cel mai bine stă Norvegia, care ajunsese la o cotă de 50% pentru mașini electrice. E drept, acolo legile sunt gândite tocmai pentru a încuraja achiziția unui astfel de model.
”În tranziția către mobilitate cu zero emisii trebuie să ne asigurăm că nicio țară nu rămâne în urmă”, spun cei de la ACEA.
E adevărat că ponderea electricelor crește, de la an la an, în fiecare țară. Dar, în România, ritmul este extrem de lent. În 2014, de exemplu, se vindeau 70.000 de mașini 100% electrice.
În 2018, s-a ajuns la 150.000 de unități, mai mult decât dublu. Dar comparativ cu modelele clasice, diferența e uriașă. Între aceiași ani, mașinile pe benzină au înregistrat o creștere cu trei milioane de unități. Cele diesel, pe de altă parte, au scăzut cu 1,2 milioane, principalul motiv fiind acela că producătorii au început să nu mai fabrice astfel de motorizări din cauza normelor privind poluarea impuse de Guverne.