Pariul uriaș al Volkswagen face din companie rivalul perfect pentru Tesla
Europa stă prost la capitolul inovație în comparație cu Statele Unite și China. Nu pentru că nu ar avea oameni pregătiți, ci pentru că sumele de bani alocate pentru domenii care pot aduce plus-valoare nu se ridică la nivelul investițiilor de pe alte continente. Totuși, europenii au o industrie puternică: industria auto. Poate că americanii au Tesla. Dar și Europa are Volkswagen.
Industria auto din Europa e cea pe care Trump o tot amenința că-i va pune frână prin diverse taxe vamale. Liderul de la Casa Albă știe că reprezintă o amenințare. Dintre toți constructorii auto de pe bătrânul continent, germanii de la Volkswagen promit multe. Și, de multe ori, și fac.
Au în garajul propriu nu mai puțin de 12 branduri. Și toate excelează. Industria auto se pregătește acum să intre într-o nouă etapă: cea a mașinilor electrice. Pași mari se fac în America, China de asemenea ține steagul sus. Dar nici Europa nu se lasă mai prejos. Iar Volkswagen pune miliarde de dolari la bătaie pentru a arăta că se poate urca printre primii în trenul electrificării.
Recent, la Salonul Auto de la Frankfurt, a prezentat un prototip de mașină 100% electrică: modelul ID3. E un pariu de 50 de miliarde de dolari. O sumă uriașă cu care Volkswagen vrea să arate că se poate bate cu Tesla și cu alți producători mari din China.
Volkswagen înseamnă mașina poporului. Și Germanii vor să-și păstreze titlul și în era electricelor.
Se poate bate cu Tesla și are toate șansele să câștige
De regulă, la cele mai importante saloane auto, germanii de la Volkswagen defilează cu toate mărcile din portofoliu. De la Seat și Skoda, mărci pentru cei cu venituri medii, până la branduri premium precum Lamborghini și Bugatti. La Frankfurt, în septembrie, a venit cu un singur model: Volkswagen ID3, un prototip de hatchback 100% electric.
„Aceasta este o mașină electrică pentru oamenii care vor duce transportul electric din zona de nișă în cea mainstream”, spunea Herbert Diess, CEO Volkswagen.
Planurile-s mari în curtea germanilor și s-ar putea ca și reușitele să fie pe măsură. Volkswagen vrea să uite de banii pierduți după scandalul Dieselgate și să se reinventeze. Așa că pune la bătaie nu mai puțin de 50 de miliarde de euro pentru a face din mașina electrică mașina poporului. Niciun constructor auto nu a anunțat investiții atât de mari.
Modelul ID3, așteptat să apară pe piață anul viitor, se alătură altor 69 de modele electrice din portofoliul Volkswagen. Hatchback-ul 100% electric intră în producția de serie în noiembrie anul acesta și va fi produs și în două uzine din China anul viitor. Ceea ce le va permite germanilor să producă anual mai multe mașini decât a vândut Tesla în scurta ei istorie.
Șeful Volkswagen e încrezător. Crede că investițiile în autoturismele electrice vor dubla valoarea de piață a companiei, ducând-o spre 200 de miliarde de euro.
Drumul europenilor nu va fi lipsit de gropi
Ca la orice pariu uriaș, există și riscuri. Și germanii le cunosc. Prin vară, Statele Unite, cea mai puternică economie a lumii, au anunțat că au atins cel mai lung ciclu de creștere economică din istorie. Ai zice că e bine la prima vedere. Nu e. Pentru că după un astfel de moment urmează o reașezare sau, mai rău, un deranj economic.
Poate să fie recesiune. Dar poate să fie și o criză în adevăratul sens al cuvântului. Și mulți economiști cred că acest moment va veni în 2020. Adică exact anul în care marii producători auto ca Volkswagen vor să culeagă roadele investițiilor făcute în electrice. Dacă va fi o aterizare lină, industria nu va avea de suferit. Dacă va fi una dureroasă, atunci efectele se vor resimți puternic.
La nivel mondial sunt aceste șicane economice între SUA și China. Pe plan european sunt incertitudinile legate de Brexit. Divorțul Marii Britanii de Uniunea Europeană tocmai ce s-a amânat din nou (pentru a câta oară?!).
Industria auto, ca orice alt domeniu de business, are nevoie de predictibilitate. Unde aceasta nu există, totul se poate nărui într-o clipă. Și, totuși, Volkswagen se ține tare. Și vrea să se bată cu cei mai buni din domeniu. Mulți zic că aceia sunt americanii de la Tesla.
Volkswagen are mai multe „trepte de viteză” decât Tesla
Istoria Tesla e scurtă, are doar câțiva ani. Dar șeful ei, Elon Musk, e văzut drept un vizionar. Și a demonstrat-o în câteva rânduri. Compania americană a fabricat până acum patru modele. Modelul Roadster – a cărui producție a început în 2008 și apoi Model S, Model X și Model 3. La ultimul dintre ele a întâmpinat și probleme cu țintele de producție, dar pare să-și fi revenit.
De cealaltă parte, însă, Volkswagen poate concura cu Tesla, la alegere, cu oricare brand din portofoliu. Audi a venit cu e-Tron în luna aprilie, model ce se vrea un competitor direct pentru Model X al celor de la Tesla. Numai că succesul nu a fost cel dorit. La scurtă vreme, modelul Audi a fost rechemat în service din cauza riscului izbucnirii unui incendiu la baterie.
Volkswagen mai bagă acum o fisă cu ID3, care se vrea rivalul Model 3 de la Tesla. Autoturismul 100% electric al celor de la Volkswagen are un preț de pornire de aproximativ 30.000 de dolari. Model 3 de la Tesla e undeva pe la 35.000 de dolari. Volkswagen învață din greșeli și știe să renască de fiecare dată din propria cenușă.
Și acum pare mai aproape ca oricând de un succes mare într-o industrie a mașinilor electrice.
Volkswagen și-a construit numele după cel de-Al Doilea Război Mondial, când a scos pe piața Beetle, celebra „broscuță”. Pe la începutul anilor 70, vânzările s-au prăbușit. A fost momentul în care germanii au scos ceea ce s-a dovedit a fi asul din mânecă: modelul Golf. Așa a ajuns Volkswagen în vârful industriei auto europene.
Va reuși sa facă la fel și acum, când industria virează spre electrificare, spun specialiștii.
Iar Volkswagen ID3 ar putea fi, în 2020, ce a fost Golf în 1974.