17 feb. 2019 | 18:05

Ce materiale sunt folosite în industria auto ca mașinile să fie mai sigure

ACTUALITATE
Ce materiale sunt folosite în industria auto ca mașinile să fie mai sigure

Automobilele trebuie fabricate din cele mai rezistente și mai maleabile materiale. De aproape 100 de ani se studiază rezistența și flexibilitatea materialelor pentru industria auto, dar cele mai bune nu sunt cele brute.

O mașină de calitate este făcută doar din materiale compozite, adică materiale care se compun din două sau mai multe elemente.

Motivul pentru care nu se (mai) folosesc materiale brute, cum ar fi fier, ține de rezultatele obținute. Din combinarea lor, rezultă un material mai rezistent, mai durabil și mai flexibil, care poate fi adaptat pentru orice tip de automobil.

În prezent, producătorii încearcă să obțină materiale cât mai ieftine pentru fabricație, dar există o limită a compromisului pentru că, în același timp, trebuie să fie asigurat un anumit grad de rezistență.

Există o mulțime de materiale compozite care se folosesc pretutindeni în jurul tău – polimer armat cu fibre, fibră de carbon, betonul armat (un exemplu clasic), fibră aramidă, kevlar etc. Cele mai ușoare și mai rezistente au fost alese pentru a fi utilizate și în industria auto.

Prin urmare, se folosesc materiale compozite din mai multe motive.

Unul dintre ele este greutatea lor mult mai scăzută, spre deosebire de cele brute. Rezistența la agenții corozivi este un alt factor definitoriu în alegerea materialului pentru anumite componente ale mașinii.

De la fibră de carbon la kevlar

Nu întâmplător, fibra de carbon este atât de utilizată pe tot mai multe automobile ale momentului. Este rezistentă la coroziune, foarte ușoară, dar și foarte sigură. Tot fibra de carbon este cea mai bună alegere în ceea ce privește rezistența la factorii de mediu și la temperaturi extreme, atât cele foarte scăzute, cât și cele foarte ridicate.

Sunt și materiale compozite care sunt mai rezistente decât aluminiul sau oțelul (care e, la rândul lui, un aliaj între fier și carbon). Acestea intră în componența ranforsărilor și a panourilor de siguranță a pasagerilor la anumite categorii de vehicule.

Kevlarul, descoperit în 1965, este cunoscut în întreaga lume pentru rezistența formidabilă la șocuri, având abilitatea de a absoarbe forțe de impact uriașe. Kevlarul e o amidă cu proprietăți mecanice deosebite, astfel că e utilizat mai ales la autovehiculele militare, dar a fost adoptat și de producătorii de automobile civile (de regulă, la SUV-uri).

Durabilitatea este, de asemenea, un aspect important. În prezent, poți admira o mașină din anii ‘60 sau ‘70 datorită materialelor compozite care, cam din acei ani au început să pătrundă în industria auto.

Și, nu în ultimul rând, flexibilitatea. Designul autoturismelor a devenit atât de diversificat tot datorită materialelor compozite, care sunt foarte maleabile, mult mai flexibile decât componentele lor brute.