Soluția găsită de Guvern ca să fie mai multe mașini electrice în România
UE și Guvernul României impun o nouă regulă care ar trebui să stimuleze creșterea numărului de mașini electrice. Momentan, este o măsură aproape inutilă, dar cu efecte pozitive în viitor.
De doi ani, există o lege care obligă toți proprietarii de clădiri de birouri și spații comerciale din București care au peste 100 de locuri de parcare să instaleze stații de încărcare pentru mașini electrice.
Legea care mulțumește pe unii, dar îi enervează pe alții
Era o măsură care se impunea ca urmare a presiunilor făcute de Uniunea Europeană în acest sens. Acum însă, Guvernul înăsprește această lege, chiar dacă UE n-a venit cu cereri noi. Acum, această obligativitate este valabilă la nivel național.
Evident, Guvernul își justifică decizia cu argumentul că încearcă să se alinieze cererilor Comisiei Europene. Totuși, anul trecut, la nivel național, nu s-au cumpărat decât vreo 4.500 de mașini electrice, hibride și plug-in, care a însemnat 3% din totalul vânzărilor de mașini din România.
Să luăm ca exemplu Portland Trust, unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari de clădiri de birouri din România. Florin Furdui, manager în cadrul acestei companii, a declarat că în ultimii ani, s-a concentrat foarte mult pe organizarea și dezvoltarea rețelei de stații de alimentare pentru vehicule electrice în parcările clădirilor proiectate, chiar dacă acest tip de mașini sunt atât de rare.
La Oregon Park am instalat și în zona publică și în zona privată de parcări a fiecărei clădiri stații de încărcare. Rezultatul, după doi ani de operare, este că avem un client cu o mașină electrică, un BMW i3. Îi dăm gratuit acel curent, pentru că să îl facturăm ar costa atât de mult încât mai bine nu ne batem capul. În zona publică vine Chef Foa și își încarcă mașina. Am prevăzut locuri de creștere în viitor. Realitatea este că astăzi numărul mașinilor electrice este mic și asta pentru că nu există încă o rețea destul de bine dezvoltată încât să poți face un drum de la București la Cluj, fără să te gândești că la Sibiu ai rămas fără curent electric. Am finalizat două ansambluri de clădiri (de când s-a impus obligativitatea în București, n.red.) și am vrut să văd dacă în comisiile de recepție se întreabă despre acest lucru și nu se întreabă, a declarat managerul.
Câte stații de alimentare pentru mașini electrice ar trebui să existe
În București, se dau amenzi cuprinse între 3.000 și 5.000 de lei proprietarilor sau administratorilor de spații comerciale și de birouri dacă au mai mult de 100 de locuri de parcare și nu au instalat un număr corespunzător de stații de alimentare.
Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a pus în în dezbatere publică în toamna anului trecut o hotărâre de guvern care obligă proprietarii de centre comerciale și de clădiri de birouri să asigure cel puțin o stație de alimentare cu energie electrică la trei locuri de parcare.
Nici cei mai mari și, să zicem așa, bogați comercianți din România, nu respectă regulamentul. De exemplu, IKEA Băneasa are o parcare pentru cca. 1.500 de mașini, dar oferă doar două stații de alimentare pentru mașini electrice. Ca să respecte legea, ar trebui să aibă cel puțin 500 de astfel de stații.
Poate că Guvernul face un ușor exces de zel, dar, de această dată, nu e neapărat rău și s-ar putea să fie în beneficiul tău. Comisia Europeană cere însă doar un punct de încărcare electrice la zece autoturisme.
Având în vedere că sunt atât de puține mașini electrice în România, legea impusă de Guvern pare mult prea severă, dar nu uita unul dintre motivele care te fac să nu vrei un vehicul electric – insuficiența stațiilor publice de alimentare.