Partidul dă, partidul ia: ce se întâmplă cu gratuitatea CFR pentru studenți
PSD discută acum despre rectificarea bugetară, iar aceasta ar veni cu modificări care vizează inclusiv studenții. Aceștia ar putea urma să fie nevoiți să-și plătească biletele de tren de acum înainte.
Actorii principali în această nouă situație sunt doi. De o parte se situează Guvernul, care s-a răzgândit în privința unei legi pe care a adoptat-o la începutul lui 2017, prin care oferea transport feroviar gratuit studenților. De cealaltă parte se află cei vizați direct de această măsură, studenții și organizațiile studențești, care nu vor să renunțe așa ușor la beneficiu.
Partea amuzantă e că același partid a fost cel care le-a oferit studenților această gratuitate de la bun început. Acum încearcă să scape de ea, însă acea măsură populistă luată acum doi ani pare să se întoarcă împotriva PSD.
De când pot studenții să circule gratis cu trenul
Toată povestea a început în 2016, în plină campanie electorală. Pentru a-și asigura victoria la alegeri, PSD a urmărit să cucerească mai multe categorii de vârstă prin scutiri de taxe, măriri de salarii și pensii și tot felul de promisiuni prin care să-i facă pe votanți să pună ștampila pe partidul lor în cabina de vot. A încercat să câștige și tinerii de partea sa, așa că le-a promis călătorii gratis cu trenul pe toată perioada studenției. Nu e clar dacă le-a reușit și câți dintre ei au votat cu PSD din acest motiv, însă cert e că studenții s-au bucurat.
La început, numai studenții sub 26 de ani beneficiau de această opțiune, însă PSD s-a simțit și mai generos în 2018. Atunci a adoptat o lege prin care toți studenții, indiferent de vârstă, puteau circula gratis cu trenul. Acum, vrea să renunțe la toate acestea.
Argumentele invocate de Guvern
Eugen Teodorovici, Ministrul de Finanțe, susține că noua măsură nu va fi luată din lipsă de bani, ci este una dintre acelea care „vor asigura sustenabilitatea în anii viitori”.
Teodorovici vine cu o serie de propuneri prin care urmărește acest lucru. Astfel, ar putea să nu renunțe complet la ea, ci doar să o limiteze: să reducă numărul de călătorii, să impună o limită de 26 de ani sau să dea bilete gratis numai studenților fără restanțe.
Printre motivele invocate de reprezentanții Guvernului se numără supraaglomerarea. Deși, cel mai probabil, această aglomerație este cauzată de o proastă organizare și administrare a resurselor, Răzvan Cuc, Ministrul Transporturilor, susține că nu problemele administrative generează aglomerația din vagoanele CFR. De asemenea, Teodorovici susține că numărul mare de studenți care circulă gratuit cu trenul fac ca alte categorii sociale să nu mai aibă acces la acest tip de transport.
De asemenea, Ministrul Finanțelor spune că ar fi mai corect ca numai studenții fără restanțe să poată beneficia de această gratuitate, pentru a stimula astfel performanța.
Ce zic studenții
În toată această situația, studenții se simt acuzați pe nedrept pentru problemele de infrastructură feroviară. Aceștia spun că argumentele Guvernului nu sunt unele demne de luat în considerare, pentru că sunt o modalitate prin care evită să-și asume răspunderea pentru neconformitățile din cadrul transportului feroviar.
Laurențiu Țucă, președintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), contrazice argumentul potrivit căruia studenții ar fi motivul pentru care trenurile CFR sunt supraaglomerate. Potrivit unei solicitări de informații adresată CFR, organizația a aflat că numai 20% dintre biletele de tren sunt achiziționate de studenți. „Nu cred că 20% dintre călători aglomerează trenurile”, a spus Laurenția Țucă.
De asemenea, studenții susțin că adoptarea măsurii încalcă un principiu al Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), care spune că un drept odată dobândit nu poate fi decât extins, nu restrâns.
Bilete gratuite sau nu pentru călătoria cu trenul
Vestea gratuității transportului feroviar pentru studenți a născut dezbateri chiar de la început. Încă de la adoptarea hotărârii de guvern au fost voci care nu considerau măsura drept una benefică pentru bunăstarea țării, pe motiv că banii ar putea fi cheltuiți pentru probleme mai presante ale României.
E clar că există argumente pro și contra.
Eu am beneficiat de această gratuitate de la jumătatea anului doi de facultate și până la absolvire. Iar ca fost student, știu acum e să fii în ambele tabere.
În calitatea de student de atunci, pot spune că nu am văzut neapărat cu ochi buni această propunere, în special pentru că părea o formă de pomană electorală menită să aducă niște voturi în plus Partidului Social Democrat. Însă odată ce a fost adoptată, hotărârea a fost destul de utilă pentru mine, mai ales ca student din provincie.
Ca fost student care nu mai circulă gratuit cu trenul, nu dau vina pe studenți atunci când nu sunt suficiente locuri într-un tren. Cum nu aceasta e nici motivul pentru care trenurile CFR au întârziat șase ani într-un singur an, pentru care trenurile deraiază sau motivul pentru care temperaturile din vagoane sunt mereu fie prea mari, fie prea mici, pentru că instalațiile nu funcționează corect.
E ușor să dai vina pe altcineva pentru lipsa unei administrări bune. Iar dacă Guvernul hotărăște totuși să retragă gratuitatea pentru studenți, aștept să văd ce motiv vor invoca data viitoare atunci când CFR va avea prea puține vagoane pentru călători.
Teodorovici le retrage beneficiile, dar vrea ca studenții să rămână în țară
Ministrul de Finanțe a spus într-o conferință că statul român investește foarte mult în studenți dar, cu toate astea, aceștia decid să părăsească România după ce își termină studiile aici. Astfel, acesta ar putea adopta măsuri prin care să îi oblige pe studenții care termină o facultate de stat să rămână, cel puțin pentru o perioadă, în țara care le-a oferit educație.
Cel mai probabil, măsura nu va fi adoptată, însă ideea este una extrem de absurdă. E posibil ca Guvernul să aibă impresia că oferă studenților tot ce au nevoie, însă de partea cealaltă lucrurile se văd complet diferit.
Iar atunci când, în loc să motivezi absolvenții să nu plece din țară după absolvire, crezi că soluția cea mai bună e să îi obligi să rămână, atunci se vede și mai bine caracterul problematic al sistemului.