De ce nu poate un „robot” să se dea drept om pe internet
Probabil nu-ți pare prea sigură modalitatea prin care Google încearcă să afle dacă ești om sau nu, prin simpla bifare a căsuței „I’m not a robot”. Dar tehnologia e mult mai complicată decât pare.
Codurile CAPTCHA au fost concepute pentru ca site-urile pe care încerci să intri să facă diferența dintre un om și un robot, în încercarea prevenirii spam-ului. Din 2014, Google a înlocuit codurile și imaginile pe care trebuia să le introduci cu o singură căsuță pe care să o bifezi pentru a demonstra că nu ești robot. Destul de simplu, nu?
Ei bine, nu chiar. Potrivit unui răspuns pe Quora al lui Oliver Emberton, CEO al companiei Silktide, e mai complicat decât ți-ai putea imagina. Google a inventat o mașinărie virtuală, un fel de computer simulat în interiorul unui computer, care se ocupă exclusiv de această casetă. Ea folosește un limbaj propriu, pe care Google îl criptează de două ori.
În mod normal, atunci când protejezi ceva cu o parolă, probabil vei folosi un cod pentru a-l debloca. Limbajul creat de Google este decodificat cu un cod care este schimbat de procesul citirii limbajului, iar limbajul se schimbă și el în timp ce este citit. Google combină codul cu adresa web pe care o vizitezi, deci nu poți folosi CAPTCHA de pe un site pentru a accesa un altul.
Mai mult, Google combină toate astea cu „amprenta” browser-ului tău. Captează variații microscopice din computerul tău care ar fi dificil de replicat de un robot. Astfel, Google înregistrează și analizează fusul orar și ora computerului tău, adresa IP, locația, mărimea și rezoluția ecranului, browser-ul și plugin-urile pe care le folosești, câte scroll-uri ai dat, câte click-uri sau taste ai apăsat dar și cât timp a durat până s-a afișat pagina. În final, toate aceste date sunt combinate cu pattern-urile utilizatorului de folosire a computerului. În momentul în care bifezi acea căsuță, Google îți analizează istoricul browser-ului pentru a verifica dacă arată suficient de uman.
Nu cunoaștem modalitatea exactă prin care Google verifică toate aceste informații, dar știm că folosește inteligența artificială. Și este imposibil de replicat. Un robot ar trebui deci să se înregistreze și să folosească în mod convingător serviciile Google pe un computer pentru a imita comportamentul uman online, cu toate imperfecțiunile sale, și păcăli astfel sistemul.