14 nov. 2019 | 19:26

De ce eMAG închide site-ul înainte de Black Friday, fenomen fără precedent

ACTUALITATE
De ce eMAG închide site-ul înainte de Black Friday, fenomen fără precedent

Pe cât de flexibil e comerțul online, pe atât de ciudată e decizia eMAG de-a închide site-ul înainte de Black Friday. Acum, campania debutează pe 15 noiembrie, dimineața. În noaptea dintre 14 și 15 noiembrie, site-ul nu va fi disponibil. Și răspunsul poate fi găsit în urmă cu opt ani.

Black Friday a debutat în România în 2011, când eMAG alături de alte câteva magazine a importat ideea la noi. Primul an a fost însă dezastruos. Chiar dacă au fost reduceri de Black Friday, clienții au fost prea numeroși. Asta avea să admită și cofondatorul eMAG Radu Apostolescu într-un interviu din 2014.

„[Primul Black Friday la eMAG] a fost un dezastru, deși nu s-a văzut nimic. Asta a fost nebunia de a face lucrurile altfel. Am mers în State, am văzut bătălia și energia degajată și am zis că trebuie să facem același lucru și în România. În exterior a ieșit foarte bine, înăutru nu a ieșit așa de bine pentru că am uitat câteva detalii: coordonarea stocurilor în timp real, de exemplu. Am avut niște desincronizări, s-a comandat marfă peste stoc, am vândut-o în pierdere, dar a merit. A fost cel mai bun training pentru toată echipa. Cred că nici paznici nu o vor uita vreodată”.
Radu Apostolescu, cofondator eMAG, pentru Adevărul în 2014

De ce închide eMAG site-ul înainte de Black Friday

În 2011, eMAG a anunțat campania de Black Friday și ora de începere. Constant au fost între 40 și 50.000 de utilizatori pe site. Vârful a fost atins cu 100.000 de clienți online în același timp. La problemă au contribuit doi factori: nimeni nu știa cum să facă Black Friday și comunicarea orei a fost o problemă, oamenii au așteptat cu refresh să intre reducerile.

Astfel, din 2012, eMAG n-a mai comunicat ora și-a mutat evenimentul pe dimineață. A evitat așa un flux prea mare de oameni. Sigur, a mai avut probleme, dar de atunci nu mai e comunicată ora.

Cât despre închiderea site-ului, a explicat-o Iulian Stanciu, director general eMAG, într-un interviu din 2013.

„[De Black Friday] imaginea aia când se deschide magazinul şi se îmbulzesc oamenii, şi se reped la produse, e un «care pe care» până ajunge produsul la casă şi acasă. E o ieşire din zona raţională şi o stimularea a zonei de emoţional. Fie că e spiritul de turmă, fie că e dorinţa de a face o economie, ajungi să te uiţi, poate găseşti ceva interesant.”
Iulian Stanciu, director general eMAG

Pentru Black Friday, eMAG încearcă să creeze emoție. Astfel, te ține conectat, îți recomandă să folosești aplicația și să aștepți dimineața. A fost bizar prima dată, dar, în ultimii ani, a devenit un fapt obișnuit. Și clienții așteaptă primele ore ale dimineții pentru cumpărături.

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele