09 feb. 2019 | 18:23

Cât timp să încălzești motorul înainte să pleci la drum

ACTUALITATE
Cât timp să încălzești motorul înainte să pleci la drum
Daniel Ștefan/Playtech

Iarna, motorul rece îți poate crea probleme chiar dacă ai o mașină nouă. În funcție de cât sunt de scăzute temperaturile de afară, e bine să ții motorul pornit un anumit interval de timp înainte de a porni la drum.

În ultimii ani, au început să circule pe internet tot felul de idei care contrazic această practică, pe motiv că este învechită și că motoarele noi nu mai au nevoie de așa ceva. Greșit! Iar asta o spune specialist american, care-ți explică în termeni simpli ce se întâmplă cu motorul când afară este foarte frig.

Jalopnik l-a contactat pe inginerul NASCAR Andy Randolph, doctor în inginerie chimică și cu experiență în motopropulsoare, pentru a explica de ce e bine să încălzești iarna motorul înainte de a porni la drum.

Motoarele reci suferă de două probleme. Prima este uleiul rece care are are o vâscozitate mai mare decât în mod obișnuit. Uleiurile de azi încearcă să rezolve această problemă prin amestecul dintre constituenții mai puțin vâscoși cu constituenții de vâscozitate ridicată rezultând un ulei care funcționează atât la temperaturi extreme cât și la temperaturi scăzute. Totuși, vâscozitatea continuă să crească pe măsură ce scade temperatura”, a explicat inginerul, conform sursei citate.

Când este sub pragul înghețului, uleiul poate deveni prea vâscos pentru a circula prin anumite canale de lubrifiere mai mici ale motorului, ducând astfel la infiltrarea unor componente rotative și reciproce ale uleiului până când crește temperatura metalului și a fluidului. În plus, pompa de ulei poate cavita pe partea de admisie, ceea ce face imposibilă generarea de presiune pe partea de evacuare.

Al doilea factor ține de structura motoarelor actuale care, deși sunt mai bune, mai complexe, tot nu sunt imbatabile în fața naturii:

A doua problemă este că majoritatea motoarelor sunt construite din aluminiu în prezent, care au un coeficient mult mai mare de expansiune termică decât structurile vechi de fontă. Astfel, în condiții de temperatură extrem de redusă, distanța dintre piesele cheie de îmbinare devine foarte mică. Carcasa principală a blocului motor este construită din aluminiu, iar arborele cotit este din oțel. Astfel, carcasa din aluminiu se contractă mult mai mult decât arborele, iar rulmenții devin extrem de strânși.

Concluzia inginerului este că-i mai bine să lași motorul pornit câteva minute. Evident, dacă e foarte frig afară, nici ție nu-ți vine să intri într-o mașină mai înghețată decât tine. Dar specialistul îți oferă și argumente de natură mecanică.

Prin urmare, cum rămâne cu acea idee care spune că menținerea motorului inactiv când e frig îl afectează? Secretul e să nu prelungești acest interval de timp mai mult decât trebuie:

Există un adevăr în acest sens în situații extreme. De exemplu, acei oameni care lasă motorul inactiv timp de 15 minute sau mai mult, înainte de a începe să facă naveta zilnică. Doar câteva minute sunt necesare pentru ca fluidele să curgă și temperatura motorului să crească pentru a evita uzura prematură.