Ce poți face când un zbor Turkish Airlines a întârziat sau e anulat
Ca cetățean european, ai dreptul de-a fi despăgubit când zborul tău are întârziere prea mare sau e anulat. Ce opțiuni ai însă când vine vorba de Turkish Airlines, companie care nu-i în UE? Din fericire, poți evita o situație disperată, dacă știi regulile.
Conform EC261/2004, la nivel european, ai dreptul la bani de fiecare dată când datele oficiale de zbor nu sunt respectate. Despăgubirile sunt structurate pe trei piloni: 250 de euro, dacă zborul tău e pe-o distanță mai mică de 1.500 de kilometri și întârzie mai mult de două ore. 400 de euro, dacă distanța e între 1.500 și 3.500 de kilometri și timpul de întârziere e de peste trei ore. Și 600 de euro pentru mai mult de patru ore irosite pentru distanțe de peste 3.500 de kilometri cu destinație care nu-i în UE.
Trebuie să știi și că poți primi despăgubire dacă ai pierdut conexiunea din cauza unei întârzieri pe primul segment de zbor. E valabil și când întârzierea e de zeci de minute.
În cazul Turkish Airlines, compania nu e înregistrată în UE, deși e una dintre cele mai prezente pe aeroporturile europene, inclusiv în România. Totodată, nefiind cu prezență juridică în UE, nu are obligația de-a se supune regulamentului european. Din fericire, Turkish Airlines are un regulament intern pentru drepturile pasagerilor – numit Shy Passenger – prin care se asigură că ești despăgubit.
Despăgubiri Turkish Airlines pentru zbor întârziat sau anulat
Înainte să afli ce despăgubiri plătește Turkish Airlines, trebuie să știi că în cazuri extraordinare nu mai ai dreptul la ele. Iar prin extraordinar se înțelege condiții meteo extreme, dezastre naturale, riscuri de securitate sau greve și probleme care pot afecta siguranța zborului.
Pentru despăgubiri de la Turkish Airlines trebuie să reții că oferă aceleași remunerații ca firmele din Europa. Astfel, 100 de euro pentru zboruri domestice, 250 de euro pentru distanțe de sub 1.500 de kilometri, 400 de euro pentru 1.500 până la 3.000 km și 600 de euro pentru distanțe mai mari de 3.500 km. Sunt despăgubiri plătite de Turkish Airlines și pentru deteriorarea bagajelor: 30%, 50%, respectiv 75% din costul biletului pe distanțele menționate mai sus.
Ca ore, pentru cea mai mică distanță, întârzierea trebuie să fie mai mare de două ore. Pentru sub 3.000 km, întârzierea trebuie să fie de cel puțin trei ore și pentru cea mai mare distanță trebuie să fie de peste patru ore.
Mai sunt câteva facilități pe care Turkish Airlines le pune la dispoziție, cum ar fi să-ți dea banii înapoi pe bilet în caz de anulare sau overbooking. Iar când întârzierile sunt prea mari, ai dreptul la băuturi, mâncare și să folosești un telefon sau un cont de mail. Poți consulta lista completă a acestor termeni pe site-ul companiei.