Câți oameni și-ar vinde datele de pe internet oricui dă bani

de: Răzvan Băltărețu
04 05. 2019

În ciuda unui 2018 plin de scandaluri despre intimitate online, oamenii n-au învățat mare lucru. O cercetare în domeniul securității cibernetice arată că nepăsarea încă e destul de mare.

Peste jumătate dintre utilizatorii de internet (56%) consideră că păstrarea dreptului la intimitate absolută în lumea digitală modernă este imposibilă. În mod surprinzător, unii ar alege chiar ei să-și vândă datele personale online, unor necunoscuți, dacă ar primi bani în schimb.

În ciuda consecințelor palpabile asociate cu utilizarea necorespunzătoare a datelor cu caracter personal, unul din cinci respondenți (18%) și-ar sacrifica bucuros viața privată și ar comunica datele dacă ar primi ceva gratuit.

Mai mult, peste o treime (39%) ar accepta bani în schimbul acordării de acces total străinilor la datele lor private. Această abordare cu beneficii pe termen scurt poate duce la pagube mai importante pe termen lung.

Studiul Kaspersky Lab a arătat că peste un sfert (26%) dintre respondenți și-au văzut datele personale accesate de către cineva, fără consimțământul lor – ajungând la aproape o treime (31%) în rândul persoanelor cu vârste între 16 și 24 ani. Consecințele au fost numeroase și variate, peste o treime (36%) simțindu-se stresați din acest motiv. Procentul celor stresați se ridică la 42% în rândul persoanelor din categoria de vârstă 16-24 ani, o persoană din cinci (21%) a suferit pierderi financiare, în timp ce un sfert dintre respondenți (25%) au fost deranjați de mesaje spam și de reclame.

De cine se tem oamenii cel mai mult că le-ar exploata datele de pe internet

Cel mai mult, utilizatorii se tem de infractorii cibernetici că ar putea să vadă sau să acceseze datele noastre private. Urmează internetul, în general, și guvernel. 62% dintre persoane își protejează dispozitivele cu o parolă pentru a păstra confidențialitatea informațiilor. O treime (35%) verifică și modifică periodic setările de confidențialitate pe dispozitivele, serviciile și aplicațiile pe care le utilizează. Dar asta înseamnă 42% dintre persoanele din categoria de vârstă 16-24 de ani și puțin peste un sfert (28%) dintre cei de peste 55 de ani.

Apoi, un sfert (25%) își acoperă camerele web pentru ca datele lor să rămână private, iar unul din cinci bărbați (21%) criptează datele, comparativ cu doar una din zece (11%) femei.