De ce nu e bine să circuli doar cu două anvelope de iarnă (în afară de amendă)
În România, legislația te obligă să ai anvelope de iarnă la mașină atunci când pe drumurile pe care circuli s-a așternut zăpada, gheața sau poleiul. Totuși, unii șoferi aleg să pună doar două anvelope, pentru că „merge și așa”.
Adevărul este că mașina nu merge deloc cum ar trebui dacă pui doar două anvelope de iarnă. Cei care aleg metoda asta mai ieftină în speranța că fentează sistemul, preferă să pună cauciucurile pe roțile unde există tracțiunea.
Anvelopele de iarnă te ajută să circuli cu mașina în condiții de siguranță la temperaturi scăzute, pentru că asigură o aderență superioară și o manevrabilitate sporită și reduce distanța de frânare.
În România, în sezonul rece, utilizarea cauciucurilor de iarnă nu este condiţionată de o anumită perioadă de timp, ci doar de starea carosabilului. Astfel, se recomandă schimbarea anvelopelor de vară cu cele de iarnă la temperaturi sub 7 grade Celsius.
Ce se întâmplă dacă circuli doar cu două anvelope de iarnă
Pneurile de iarnă pe roțile din spate asigură un mai bun echilibru mașinii în timpul virajelor. Dacă ai cauciucuri adecvate sezonului rece și pe spate, ai mai mult control asupra autoturismului, iar riscul de derapare este mult mai mic, mai ales dacă menții o viteză moderată și ești atent la carosabil.
Dacă le ai doar pe față, iar pe spate ai cauciucuri de vară, mașina poate să supravireze (în cel mai bun caz) și să fii un pericol pentru tine și pasageri, dar și pentru ceilalți participanți la trafic.
Mai există și varianta echipării automobilului cu anvelope de iarnă doar pe roțile din spate, dacă acolo este tracțiunea.
În acest caz, accelerația și frânarea nu ți-ar face prea multe probleme. Diferența apare, din nou, în timpul curbelor. În timp ce roțile din spate sunt bine echilibrate și au o aderență bună pe carosabil, roțile din față, cu pneuri de vară, nu se mai adaptează virajelor atunci când pe jos este strat consistent de zăpadă sau polei.
De aceea legislația te obligă să echipezi mașina cu patru anvelope de iarnă, să aibă aceeași dimensiune și același profil (adică suprafața care atinge carosabilul).