06 mai 2018 | 16:04

De ce uzina Dacia a purtat aproape un deceniu numele unui UTC-ist

ACTUALITATE
De ce uzina Dacia a purtat aproape un deceniu numele unui UTC-ist
Screenshot via Mașinistul/YouTube

Marca Dacia şi uzina de la Mioveni sărbătoresc anul acesta o jumătate de secol de existență. Puțini sunt cei care știu că, timp de 10 ani, uzina de la Mioveni a purtat numele unui membru UTC.

Cel care a ajuns să numească uzina Dacia a fost ucis în bombardamentele americane care au avut loc asupra Bucureștiului pe data de 4 aprilie 1944, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

În 1943, autoritățile din România au decis să mute o parte dintre instalaţiile de la uzina de avioane IAR Braşov lângă Mioveni, în comuna Colibași. Lucrările construirii noii fabrici au durat doar un an pentru că România a întors armele împotriva Germaniei în Al Doilea Război Mondial.

În 1952, comuniștii s-au gândit să pună bazele unei fabrici de autocamioane IMS. Zis și făcut! Un an mai târziu, complexul este botezat „Uzina Vasile Tudose”, după numele unui tânăr utecist ucis în bombardamentele americane care au avut loc asupra Bucureștiului pe data de 4 aprilie 1944.  Conform datelor oficiale, americanii au omorât 2.942 de oameni în acel atac.

Timp de zece ani aici s-au fabricat componente auto şi s-au montat parţial vehiculele IMS 57. În 1963 fabrica a fost redenumită „Uzina de piese auto Colibaşi”.

În urmă cu 50 de ani se derulau ultimele lucrări de amenajare ale Uzinei de Autoturisme Pitești. Complexul era construit în urma colaborării cu francezii de la Renault. Fabrica în care aveau să se construiască Dacii a fost modernizată în doar 18 luni.

Pe data de 20 august începea producţia de autoturisme în serie. Mașina aleasă după care să se facă Dacia 1100, primul model Dacia din istorie, a fost Renault R8. La început, francezii erau cei care furnizau pentru Dacia 1100 toate părţile componente, în România fiind doar asamblată maşina.

Primul automobil ieșit pe poarta fabricii a fost făcut cadou, în mod evident, lui Nicolae Ceaușescu. Modelul a fost comercializat între anii 1968 și 1972. Pe poarta fabricii de la Mioveni au ieșit 44.000 de unități Dacia 1100.