03 mai 2018 | 15:51

Ridicarea mașinilor în București revine, dar nimeni nu rezolvă problema

ACTUALITATE
Ridicarea mașinilor în București revine, dar nimeni nu rezolvă problema

Ridicarea mașinilor în București bagă din nou spaimă și certuri în șoferi. Robert Negoiță, primarul sectorului 3, a anunțat că începe iar „vânătoarea” de vehicule parcate neregulamentar, dar măsura se aplică și în alte sectoare.

Robert Negoiță a anunțat pe 3 mai că va fi reluată activitatea de ridicare a mașinilor, remorcilor și rulotelor staționate neregulamentar. Acestea vor fi depozitate pe un teren special amenajat pe Strada Releului Nr. 4, de unde șoferii vor putea să-și recupereze automobilul, dar vor scoate ceva bani din buzunar.

După cum știi, procedura este bine organizată, destul de rapidă, iar dacă ai obiceiul să-ți lași mașina pe unde ai chef, fără să ții cont de regulile de circulație, o să te trezești fără vehicul.

Cum trebuie să procedeze autoritățile dacă vor să-ți ridice, legal, mașina

Operațiunea de ridicare este efectuată de către personalul Serviciului Administrativ, dar acesta trebuie să fie însoțit întotdeauna, pe perioada desfășurării procedurii, de un agent constatator din cadrul Direcției Generale de Poliție Locală sau al Brigăzii Rutiere București.

Ei trebuie apoi să încheie în trei exemplare o dispoziție de ridicare a mașinii, dintre care unul rămâne la agentul constatator, iar celelalte două la personalul Serviciului Administrativ. Atunci când te duci să-ți iei înapoi mașina, poliția trebuie să-ți dea și acel exemplar al dispoziției de ridicare/eliberare.

Tarife pentru ridicare, transport și depozitare a mașinii

În sectorul 3 al Capitalei, tarifele au rămas aceleași ca anul trecut:

Tarif de ridicare pentru vehicul/remorcă/rulotă:

  • cu masă totală maximă autorizată de până la cinci tone: 200 de lei;
  • cu masă totală maximă autorizată de peste cinci tone: 270 de lei;

Tarif de transport pentru vehicul/remorcă/rulotă:

  • cu masă totală maximă autorizată de până la cinci tone: 150 de lei;
  • cu masă totală maximă autorizată de peste cinci tone: 200 de lei;

Tarif de depozitare pentru vehicul/remorcă/rulotă:

  • în primele 24 de ore: 150 de lei;
  • după intervalul de 24 de ore: 50 lei.

E destul de ciudat să se perceapă o taxă atât de mare pentru depozitare pentru primele 24 de ore, dar autoritățile vor să se asigure că îți iau suficienți bani, în cazul în care te duci să-ți iei înapoi mașina mai repede decât și-ar dori să o faci.

Tarifele pentru depozitare se calculează pe intervale de 24 de ore, începând cu data și ora la care a fost depozitat vehiculul/remorca/rulota. Bineînțeles, tu n-ai să ai nicio dovadă că mașina ți-a fost depozitată la ora înscrisă pe lista pe care ți-o vor prezenta.

Tarifele pentru ridicare, transport și depozitare le poți plăti la casieriile Direcției Generale de Impozite și Taxe Locale sau pe platforma on-line ghiseul.ro.

Și sigur, la această sumă se adaugă și amenda aferentă staționării neregulemantare, aplicată în conformitate cu OUG nr. 195/2002.

Programul de ridicare, transport, depozitare și eliberare a vehiculelor/remorcilor va fi de 24 de ore din 24, șapte zile pe săptămână. Perioada maximă de depozitare în condițile Regulamentului este de un an. Dacă în acest termen nu mergi să-ți iei mașina, va fi aplicată Legea 421/2002, care, pe scurt presupune confiscarea mașinii tale pentru că o consideră abandonată, fără proprietar.

Amenzi mari, locuri de parcare puține

În teorie, inițiativa este necesară pentru că România, în special Capitala, e departe de civilizație când vine vorba de respectarea regulilor rutiere. Problema este însă insuficiența locurilor de parcare. Toți șoferii care au fost sancționați pentru că au staționat neregulamentar, au pus întrebarea fără răspuns „Și unde să o parchez?”.

Dintr-un reportaj Pro Tv din 2017, aflăm că în București sunt peste două milioane de automobile, dar sunt disponibile doar puțin peste 300.000 de locuri de parcare. Rezultă, deci, că 700.000 de mașini sunt parcate neregulamentar pe străzi, trotuare sau spații verzi. Astfel, pe un loc de parcare ar trebui să stea cam patru autoturisme (suprapuse), iar dacă le mai luăm în considerare și pe cele care tranzitează Capitala, numărul crește la cel puțin șase mașini pe un loc.

Cele mai „vânate” locuri sunt, desigur, cele stradale. Mai trebuie luate în calcul și magazinele de la parterul blocurilor care atrag numeroși clienți, dar pentru care nu există și un loc de eparcare. Cum fiecare merge cu mașina chiar și până la colțul blocului să cumpere o pâine, bineînțeles că parchează vehiculul într-un loc nepermis. De aceea nici nu mai există o bandă pentru ambulanțe și acestea au ajuns să o ia pe contrasens.

Același reportaj arată că opt din zece bucureșteni recunosc că au parcat ilegal cel puțin o dată. E imposibil să nu o faci. Dar ridicarea mașinii redevine tot mai posibilă…dacă ai ghinion.

„Ridicăm mașini doar în cazuri grave”

Aceste cazuri grave apar când blochezi cu SUV-ul sau limuzina ta circulația și dacă pui în pericol viața participanților la trafic (o circulație și așa dramatică, a cărei cauză nu e doar parcatul neregulemantar).

„Ridicăm mașini în cazul unor abateri grave, cu precădere atunci când găsim mașini parcate pe spațiul verde. Vom ridica mașinile lăsate atât pe trecerile de pietoni din sector, cât și pe cele din zona școlilor, pentru că este în neregulă să permiți așa ceva. În concluzie, vom ridica mașini în cazuri grave, în rest vom amenda conform legii.

De asemenea, vom avea un program de salubrizare a sectorului, pe care șoferii au obligația să îl respecte astfel încât fiecare parcare să fie curățată eficient, așa cum este și în țările civilizate. Iar atunci când nu se respectă programul și rămâne o mașină pe zona ce trebuie salubrizată, conform indicatorului «Oprire interzisă», bineînțeles că va fi ridicată și vom face curățenie acolo”, a declarat primarul Sectorului 3, Robert Negoiță.

O curiozitate personală se impune aici: cam cât de bine este transportată și depozitată o mașină care este proprietatea unui cetățean care da, a încălcat o regulă rutieră, dar plătește multe alte taxe pentru acel vehicul? Ce se întâmplă în cazul în care îți iei mașina de la depoit, dar observi că a fost lovită, zâriată sau ți s-a furat ceva? Poți da în judecată Primăria respectivului sector, iar despăgubirea e plătită tot din banii publici…

Legea nu se aplică în toate sectoarele din București

Sectorul 1 este, aparent, cel mai „cuminte”. Aici, primarul Dan Tudorache (PSD) a spus în 2017 că nu ridică mașinile nimănui până nu este rezolvată problema locurilor de parcare.

În Sectorul 2, până nu demult, fiecare parca mașina pe unde dorea și nimeni nu-l lua la întrebări. Poate câte un polițist, din când în când. În general, era aplicată în mod clasic, amenda.

Asta până acum un an, când s-a trecut și aici la ridicarea mașinilor, în special a vehiculelor abandonate, rablele, cum le spun primarii care conduc numai automobile scumpe. A ieșit mare scandal, pentru că mașinile nu erau abandonate. Aparțineau unor persoane care nu-și mai permiteau să le întrețină, dar plăteau în continuare impozite.

Vreo despăgubire mulțumitoare? Mai degrabă o amendă. Dar măsura nu se aplică decât dacă vechitura ocupă un spațiu public, dacă blochează un trotuar etc. Primești înainte o somație, în care ți se cere să muți mașina, iar dacă n-ai cum, e luată cu totul, conform unui reportaj Digi24.

Sectorul 4 era și el raliat procedurii de ridicare a vehicului + amendă. Tarifele pentru ridicare și transport erau de 75 de lei. Pentru depozitare, care se face pe Strada Persani Nr. 1-3, taxa e de 15 lei pe zi.

Primarii Sectoarelor 5 și 6 nu aplică nici ei procedura lui Negoiță, dar se arată, cumva, preocupați pentru eliberarea domeniului public.

Interesant este că primarii se simt zei ai curățeniei și circulației fluide cam după un an sau doi de la alegeri. Prin campaniile electorale abia dacă este menționată ridicarea mașinilor. Promit doar că vor rezolva problema. Adevărul e că n-ai cum să o rezolvi atât timp cât numărul mașinilor crește constant.

Vina este împărțită. În plus, mașinile sunt comercializate ca orice alt bun de consum. Ce bine ar fi dacă vehiculele ar putea fi păstrate în buzunar, ca orice alt bun de consum.