Cum ne-ar putea scăpa realitatea virtuală de dependența de Facebook
După cum până și cei de la Facebook au recunoscut, prea mult timp pe social media nu este deloc ok pentru tine, dar s-ar putea să existe o soluție pentru efectele negative ale social media.
Chamath Palihapitiya, fostul vice-președinte de la Facebook, a spus lucrurilor pe nume: „Feedback-ul pe termen scurt, alimentat de dopamină, pe care l-am creat distruge felul în care funcționează societatea: niciun discurs civil, nicio cooperare, dezinformare, neadevăr”.
Iar Palihapitiya avea dreptate. Timpul excesiv petrecut pe social media aduce anxietate, depresie, presiune din partea grupului și comparații sociale negative. Mulți neurologi cred că social media chiar ar putea să ne schimbe chimia creierului nostru.
„Într-o interacțiune față în față, totul este calitativ”, a explicat Lauren Sherman, autoarea unui studiu din 2016 despre efectele pe care social media le are asupra adolescenților. „Folosești gesturile sau expresiile faciale ale cuiva, genul acela de lucruri, pentru a vedea cât de eficient este mesajul tău. Dacă intri pe internet, una din modalitățile prin care poți analiza eficiența mesajului tău este numărul de like-uri, de favorites sau de re-tweet-uri”. Pe scurt, interacțiunile din mediul online sunt cantitative, nu calitative.
Astfel, apare o nouă provocare pentru marile companii de tehnologie: cum poate social media să îi servească pe oameni într-un mod mai bun? Răspunsul la această întrebare ar putea implica realitatea virtuală.
Realitatea virtuală este un soi de simulare a lumii reale și ne ajută să ne scufundăm în ea. Aceasta ar putea să îi protejeze pe oameni de acele efecte negative în care ne aruncă social media pe care o cunoaștem.
Oculus Go – sau iPhone-ul headset-urilor de realitate virtuală, după cum l-au numit cei de la Futurism – vrea să îi facă pe oameni să aibă experiențe sociale de grup, nu individuale. „VR-ul îndepărtează toate dispozitivele, îndepărtează multitasking-ul și chiar simți că ești cu cineva”, a explicat Jeremy Bailenson, director la Stanford’s Virtual Human Interaction Lab. „Noi numim asta prezență socială – vezi emoțiile, vezi gesturile și se simte ca și cum ai fi în aceeași cameră cu ei”.
Realitatea virtuală poate stârni în oameni emoții pe care telefoanele nu le-ar putea trezi. Dacă mutarea social media în mediul realității virtuale este un lucru bun sau rău nu știm, dar rămâne de văzut.