10 ian. 2018 | 12:14

Paradox din lumea auto: omul care a inventat „Cruise Control” era orb

AUTO
Paradox din lumea auto: omul care a inventat

Sunt extrem de puține mașini fabricate în ultimii ani care să nu aibă ca opțiune „Cruise Control”. Acest sistem asigură conducerea automobilului preluând unele dintre sarcinile șoferului, în special menținerea stabilității pe traseul prestabilit.

În România, „Cruise Control” poartă denumirea de „Pilot automat” și este mai puțin folosită din lipsa infrastructurii și a autostrăzilor. Povestea apariției sistemului „Cruise Control” are ceva special întrucât inventatorul era… orb.

Inventatorul „Cruise Control” se numea Ralph Teetor și era american. Cum i-a venit acestuia ideea? Teetor, care-și pierduse vederea la vârsta de cinci ani, era deranjat că avocatul alături de care călătorea într-un automobil mărea viteza mașinii și o încetinea în funcție de ceea ce vorbea. Astfel, inspirat de tehnologia folosită de James Watt la construirea locomotivelor, Teetor a pus la cale un sistem prin care automobilul să-și mențină viteza constantă.

Chiar dacă sistemul a fost gata în anul 1945, inginerul american a brevetat invenția în 1955 și prima mașină cu noul sistem a fost Chrysler Imperial. A ieșit pe piață în 1958. Inițial, inventatorul a luat în calcul mai multe denumiri printre care „Controlmatic”, „Touchomatic”, „Pressomatic”, „Cruise Control” și „Speedostat”. A fost aleasă penultima.

Viața a fost nedreaptă cu Ralph Teetor. În ciuda faptului că a brevetat invenția, acesta nu a reușit să aibă drepturi de autor pe „Cruise Control”. Întrebat la un moment dat unde ar fi ajuns dacă nu ar fi fost orb, Ralph Teetor a răspuns: „Probabil nu aș fi putut face atât de multe. Faptul că nu văd, mă ajută să mă concentrez mai mult”.