Bariera de șase trilioane de dolari ce stă în calea mașinilor electrice
Tot mai mulți producători anunță că vor renunța la mașinile cu combustibil fosili și că vor lansa mai multe modele electrice. Totuși, există o barieră de șase trilioane de dolari ce stă în calea adopției mașinilor electrice.
Vestea bună este că motorul cu combustie internă se îndreptă spre ușa de ieșire, iar motorul electric pe mașini va deveni ceva normal. În prezent, mașinile electrice au o autonomie tot mai mare și se încarcă mult mai repede decât în trecut și aproape fiecare producător auto important scoate cel puțin un model electric. Înseamnă asta că vom ajunge și în punctul în care mașinile electrice să devină accesibile?
Vânzările sugerează asta. Peste 1 milion de automobile electrice s-au vândut anul trecut, cu 60% mai mult decât în 2016, deși cererea pentru mașini este în scădere. Prețul bateriilor litiu ion, care reprezintă cam jumătate din costul unei mașini, a scăzut de la 599 de dolari pe kilowatt/oră la 208 de dolari pe kilowatt/oră în cinci ani. În plus, șoferii de mașini electrice au disponbile peste 600.000 de stații de încărcare, iar mai mult de jumătate dintre aceștea se află în China.
Totuși problemele rămân legate de calitate bateriilor. Acestea încă nu se descurcă bine la temperaturi scăzute și încă există probleme de producție. În august, General Motors a amânat lansarea modelului electric Buick Velite 7 din cauza bateriilor de slabă calitate. Totuși, marea problemă rămâne legată de prețul unor astfel de vehicule.
Gospodăriile cu venituri anuale de peste 300.000 de dolari sunt cele mai predispuse să cumpere mașini electrice. Doar 41% dintre gospodăriile cu venituri anuale cuprinse între 150.000 de dolari și 200.000 de dolari plănuiesc să cumpere un vehicul electric.
Costul adoptării mașinilor electrice este enorm. Se estimează că este nevoie de vreo 6 trilioane de dolari pentru a construi infrastructura necesară pentru mașinile electrice, potrivit Goldman Sachs. Asta înseamnă aproape 7,5%-8% din produsul intern brut al întregii planete.
În același timp, producătorii nu pot să scadă prețurile foarte mult deoarece au interesul de a-și păstra o marjă de profit. Pentru ca modelele de mașini electrice să devină accesibile, costul bateriei trebuie să ajungă undeva la 100 de dolari pe kilowatt/oră.
Pe scurt, suntem la vreo 5 ani distanță de mașinile electrice accesibile, fără a lua în considerare taxele și subvențiile de la stat.