20 iun. 2018 | 17:43

Cum ai putea scăpa de moarte mulțumită acestei tehnologii inovatoare

ACTUALITATE
Cum ai putea scăpa de moarte mulțumită acestei tehnologii inovatoare

În Danemarca, atunci când o persoană sună la urgențe un operator îi pune o serie de întrebări legate de urgența pe care o are pentru a-și da seama care este cea mai bună metodă de ajutor. Nimic special până aici. Totuși, pe fir se află și un computer care trage cu urechea.

În timp ce operatorul pune întrebările (câți ani are, care e condiția fizică, ce făcea la momentul respectiv persoana care a suferit accidentul etc), computerul, sau inteligența artificială (I.A), determină dacă persoana a avut sau nu un atac de cord.

Sistemul de inteligență artificială Corti, dezvoltat de o firmă daneză, analizează cuvintele pe care le folosește să descrie situațiea cel care sună, tonul vocii, dar și sunetele de fundal. Software-ul are o rată de succes de detectare a unui atac de cord de 93% față de 73% a unui operator uman, potrivit unui studiu realizat de Universitatea Copenhaga și Institutul național danez pentru sănătate publică.

Se pare că inteligența artificială nu numai că realizează că cineva a avut un atac de cord, ci chiar o face mai repede decât un om. Sistemul Corti a dat verdicturile, în medie, după 48 de secunde, cu o jumătate de minut mai repede decât operatorul. De asemenea, diagnosticele false de atac de cord au fost la fel de mari în cazul I.A-ului și al operatorului, de 2%.

Cu un diagnostic rapid, operatorii pot da celui care a sunat instrucțiuni de a face resuscitare cardio-pulmonară sau de a localiza un defibrilator și a-l folosi. Asta ar putea face diferența dintre viață și moarte.

Rezultate prea bune ca să fie adevărate

Sistemul de inteligență artificială a fost testat în timpul a 15.000 de apeluri telefonice. „Când am văzut rezultatele am crezut că sunt prea bune pentru a fi adevărate”, a spus Freddy Lippert, șeful serviciului de urgență din Copenhaga. Era atât de sceptic, încât i-a cerut firmei daneze să testeze sistemul din nou. Corti s-a dovedit capabil și a doua oară.

În urmă cu câteva luni, autoritățile din Copenhaga au început să testeze sistemul pe scară largă și dacă testele sunt de succes atunci se va decide implementarea acestuia pe liniile de urgență.

Andreas Cleve Lohmann, co-fondatorul Corti, a realizat sistemul din banii obținut prin vânzarea primului său start-up, un chatbot care ajută staff-ul medical să-și programeze turele.

Pentru a învăța sistemul să recunoască atacurile de cord, Lohmann a hrănit I.A-ul cu arhiva audio a serviciului de urgențe din Copenhaga.

Corti nu se oprește în Danemarca și va fi instalat în alte cinci orașe ale Uniunii Europene, dar și în centre call-center din Seattle, Singapore sau Taiwan. Acest lucru îl va ajuta pe Corti să învețe să distingă accente, dialecte.

Sistemul nu este menit să înlocuiască operatorii umani, dar ar putea fi folosit în orașe mari din Asia și Africa unde operatorii umani nu pot, nu au timp să răspundă la toate apelurile. Totuși, chiar creatorul sistemului crede că acesta funcționează cel mai bine cu un operator uman. „Este o unealtă de agumentare umană, nu una de înlocuire”