10 oct. 2018 | 13:15

Cum s-a schimbat viața pe net după ce UE a băgat GDPR

ACTUALITATE
Cum s-a schimbat viața pe net după ce UE a băgat GDPR

GDPR-ul a fost implementat la finalul lunii mai și trebuia să-ți aducă un plus de securitate asupra datelor tale personale. Totuși, ce s-a întâmplat? Ce impact a avut această nouă legislație?

Un prim studiu arată că numărul de ad trackere pe care site-urile le folosesc a scăzut, dar în același timp arată că Google își crește cota de piață în Europa. Așadar, gigantul american pare a câștiga în dauna companiilor mai mici care vând reclamă.

Cercetarea a fost făcută de către cei de la Cliqz, browser anti-tracking, în partneriat cu Ghostery, o unealtă de blocare a trackerilor. Ei au comparat prevalența trackerilor cu o lună înainte de introducerea legii și cu o lună după și s-au uitat la primele 2000 cele mai vizitate site-uri vizitate de europeni, dar și de americani.

În medie, numărul de trackere per pagină a scăzut cu 4% pentru utilizatorii din UE din aprilie până în iulie, dar pentru americani numărul a crescut cu peste 8%.

În Europa, numărul acestor trackere a scăzut, aproape indiferent de tipul site-ului. Doar site-urile de banking au mai multe trackere după GDPR decât înainte de implementare. În SUA este exact opusul, doar site-urile băncilor au mai puține trackere.

De asemenea, un alt lucru care reiese din cercetare este faptul că GDPR-ul are un impact negativ asupra firmelor mai mici de publicitate, acestea pierzând cotă de piață între 18 și 31%. În același timp, și cota e piață a Facebook a scăzut cu 75, dar Google a crescut cu aproape 1%.

„Numărul de trackere care-ți cer accesul la date a scăzut, dar există câteva (inclusiv Google) care obțin acum și mai multe informații”, se arată în studiu.

Această constatare arată că reglementările pot consolida jucătorii dominanți din piață în detrimentul companiilor mai mici deoarece companiile mari au reusrse mai mare pentru a face față reglementărilor.

Ce este clar este faptul că nu multe lucruri s-au schimbat după GDPR. Datele utilizatorilor sunt în continuare abuzate, însă într-un mod și mai șiret. Mai multe companii folosesc un design al interfeței manipulator, astfel încât să-i facă pe utilizatori să aleagă anumite lucruri și să facă anumite lucruri care sunt împotriva propriilor interese.

Practic, companiile pot păcăli utilizatorii acum în aș da acordul pentru a colecta orice fel de date atunci când vizitează site-ul.