16 mai 2018 | 07:05

De ce a șters Facebook jumătate de miliard de conturi și ce schimbări mai face

ACTUALITATE
De ce a șters Facebook jumătate de miliard de conturi și ce schimbări mai face
Mark Zuckerberg/Facebook

Dacă judeci Facebook după scandalul Cambridge Analytica, ai senzația că e cu totul altă companie. Ultimele informații despre rețeaua socială arată schimbările radicale.

În aprilie, Facebook a oferit diverse clarificări cu privire la cum funcționează cenzura pe rețeaua socială. A fost o premieră să divulge mecanismele care opresc anumite tipuri de conținut. Mark Zuckerberg, fondatorul rețelei, a continuat ritualul transparenței și a comunicat câteva cifre extrem de importante pentru produs.

În primele trei luni din 2018, Facebook susține c-a șters 583 de milioane de conturi false. Totodată, a blocat circa 837 de milioane de mesaje spam. Conturile false au reprezentat o problemă imensă pentru rețea, dar multă vreme nu a avut nicio atitudine decisivă față de acestea, pentru că îi permiteau să se laude cu cifre mari.

În urmă dezvăluirilor despre cum Cambridge Analytica a exploatat datele utilizatorilor și, mai ales, în urma informațiilor despre cum rușii au folosit sistemul de promovare, era timpul ca Facebook să acționeze. Ca urmare a acestei curățenii de la început de an au mai fost moderate 2,5 milioane de materiale care instigau la ură, 1,9 milioane de materiale pentru propagandă teroristă, dar și 3,4 milioane de materiale cu conținut grafic în care era prezentată violența. Nu în ultimul rând, nuditatea: 21 de milioane de materiale moderate.

În mesajul pe care Mark Zuckerberg l-a publicat pe Facebook laudă inteligența artificială în acest demers. La un calcul simplu, toate acele milioane de conturi false șterse în trei luni înseamnă aproximativ 6,5 milioane de conturi create zilnic între 1 ianuarie și 31 martie.

Altfel, Facebook susține că are aproximativ 2,2 miliarde de utilizatori. Niciodată n-a fost cert câți sunt reali, câți nu. Asta nu e însă doar o problemă a Facebook. Atât Twitter, cât și YouTube, dar și alte platforme care pot fi exploatate în felul acesta și au conținut generat de utilizatori se confruntă cu aceeași problemă. Twitter, în special, are o problemă cu boții care răspândesc știri false.

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele