Dacia 1310 TS, modelul rar fabricat în România comunistă

Dacia 1310 TS, modelul rar fabricat în România comunistă
Alex Rizea
14:52 10.02.2018

La finele anilor ’70, produsele marca Dacia erau consacrate și se mândreau deja cu recunoașterea internațională. Astfel, la Târgul Internațional București din 1980, un târg cu peste 30 de țări participante, Dacia a prezentat 1310 TS, o mașină cu un motor de 150 de CP, destinată doar exportului.

Unul dintre cele mai rare și mai puternice modele Dacia a fost Dacia 1310 TS. Se spune că automobilul a fost fabricat, ca multe altele, la dorința lui Nicolae Ceaușescu, care văzuse în vizitele oficiale că în Occident marile companii fabricau mașini exclusiviste. Și același lucru l-a dorit în Republica Socialistă România.

Astfel, Dacia 1310 TS a ieșit pe poarta fabricii de la Mioveni în anul 1981 și era o ediție limitată. Automobilul se bucura de dotări premium care puteau fi găsite cu greu la acea vreme pe alte mașini fabricate în sud-estul Europei.

Dacia 1310 TS avea interior de vinilin maro, un radio cu două difuzoare, sistem de răcire cu electro-ventilator, dar și scaune cu tetieră. Aceasta avea la roți capace negre, bordul avea inserții de lemn, iar centurile erau retractabile. Era și o priză în portbagaj pentru un mini frigider. Totodată, Dacia 1310 TS se mândrea cu frână asistată, o raritate a vremurilor comuniste.

Modelul Dacia 1310 TS a fost antemergătorul lui Dacia 1310 TD, un model echipat cu motor diesel turbo de 1597 cc de 72 CP care avea să fie lansat în 1983. De altfel, Dacia 1310 TD a fost primul autoturism de pasageri românesc dotat cu motor diesel.

Nicolae Ceaușescu a avut o Dacia 1310 TS în garaj

Unul dintre primele exemplare produse la Mioveni din Dacia 1310 TS a ajuns la București, în garajul lui Ceaușescu. Conform surselor neoficiale, mașina aleasă de dictator a suferit modificări la care au participat inginerii de la fabricile Renault din Franța. Aceștia i-au pus sub capotă un motor modificat de Renault 12 Gordini care avea 150 de CP.

Moftul lui Ceaușescu se împlinise. În tot acest timp, puțini erau oamenii muncii care își permiteau să conducă un automobil pe străzile României.

Dacia 1310 TS se mândrește cu titlul de a fi unul dintre cele mai rare modele produse vreodată la Mioveni. Și, este atât de rar, încât astăzi, la aproape 40 de ani de când prima TS a ieșit pe poarta fabricii de lângă Pitești, nu mai există niciun exemplar.

Comentarii
loading...