24 ian. 2018 | 09:00

Scurtă istorie a centurii de siguranță care a salvat milioane de vieți

ACTUALITATE
Scurtă istorie a centurii de siguranță care a salvat milioane de vieți

Centura de siguranță este unul dintre cele mai importante accesorii cu care poate fi dotat un automobil. Motivul? Aceasta poate salva vieți, lucru pe care l-a și demonstrat în existența ei de aproape 60 de ani.

Inventatorul centurii de siguranță se numește Nils Bohlin, un inginer suedez care lucra în anul 1959 la Volvo. Inițial, bărbatul a fost angajat ca inginer de aviație și și-a pus amprenta la dezvoltarea sistemelor de catapultare de la avioane.

Bohlin a inventat centura de siguranță și a înregistrat invenția în anul 1958. La acea vreme, centura avea forma unui V cu vârful în jos, poziționat oblic. Ulterior, Volvo a vândut patentul lui Bohlin tuturor constructorilor din lume. Primul model auto care a inclus centura a fost Volvo Amazon/120 (1959).

În anul 1963, toate modelele care ieșeau pe poarta uzinei suedeze Volvo erau echipate cu centură pentru scaunele din față. În 1964, toate mașinile noi fabricate în Statele Unite erau echipate cu centură de siguranță, după ce, până la acea vreme, centura era o opțiune pe teritoriul Americii.

Prima lege care obliga pasagerii din mașini să poarte centura a fost adoptată în anul 1970, într-o țară îndepărtată de Suedia, în Australia. Volkswagen Rabbit a fost primul automobil care a beneficiat de centuri automate, care să se strângă pe corpul pasagerului. Se întâmpla în anul 1975.

Statisticile arată că purtarea centurilor de siguranta reduc cu aproximativ 50% rata deceselor și a rănirilor. Cu cât viteza de deplasare este mai mare, cu atât centura are un rol mai bine definitiv. Conform cercetărilor, 45 km/h este viteza la care persoanele din interiorul automobilului care nu folosesc centura de siguranţă pot fi proiectate prin parbriz cu o forţă de 30 ori mai mare decât propria lor greutate.