Cum ar fi arătat România cu autostrăzile la care visa Nicolae Ceaușescu
Regimul dictatorial condus de Nicolae Ceaușescu este responsabil pentru multe dintre drumurile pe care le are astăzi țara noastră. „Tovarășul” avea în plan să contruiască 3.200 de kilometri de autostrăzi prin care să lege marile orașe.
Nicolae Ceauşescu voia să construiască 3.200 de kilometri de autostrăzi, dar până la Revoluţie a reuşit să finalizeze doar 115 kilometri, 97 de kilometri pe ruta Bucureşti-Piteşti, respectiv 18 kilometri pe ruta Feteşti-Cernavodă.
În perioada 1967-1969, cei mai iscusiți ingineri constructori din România au întocmit planurile primelor proiecte privind o reţea de autostrăzi cu o lungime cumulată de circa 3.200 de kilometri.
Conform hărții întocmite de inginerii de la Iptana, Nicolae Ceaușescu își dorea o autostradă care să traverseze sudul ţării, de la Vama Veche până la Timișoara. Orașele de legătură ar fi fost București, Craiova și Drobeta Turnu Severin. Dacă în 1989 aveam 113 kilometri de autostradă, țara noastră a reușit contraperformanța ca după 29 de ani să aibă puțin peste 750 de kilometri de autostradă la finele anului trecut.
Cu toate acestea, deși avea planuri peste planuri, nici Ceaușescu nu a trecut imediat la fapte și nu a construit mare lucru timp de 20 de ani, din 1969 și până în 1989. În acele timpuri, peste 3.000 de kilometri de autostradă ar fi costat România, raportat la standardele de cost de atunci, aproximativ 18,8 miliarde de euro.
Iptana era compania de proiectări de drumuri a regimului comunist. Compania a fost înființată în anul 1953 sub numele de Institutul de Proiectări Hidrotehnice și Drumuri (IPHD) și se afla în subordinea directă a Ministerului Transporturilor Navale și Aeriene. În 1966. aceasta s-a reorganizat și a fost redenumită în Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA). Realiza toate proiectele și documentațiile tehnice necesare Ministerului Transporturilor.
Dacă vrei să compari România cu alte țări din UE la număr de kilometri de autostradă, Spania e lider. Are circa 16.204 km. Aceasta este urmată de Germania care are 12.845 kilometri de autostradă, iar podiumul este completat de Franța cu 11.882 kilometri de autostradă. Merită reținut însă că primul drum care a primit denumirea de autostradă este o porţiune de aproape 20 de kilometri între Köln şi Bonn, inaugurată în 1932. Aceasta este cea mai veche autostradă din lume, chiar dacă inițial s-a numit Kraftfahrstraße (n.r. drum pentru automobile, în limba germană).