14 dec. 2017 | 20:00

Două povești fascinante cu Henry Ford, fondatorul industriei americane

AUTO
Două povești fascinante cu Henry Ford, fondatorul industriei americane

Toată lumea a auzit de faimoasele mașini Ford și de Henry Ford. E industriașul care și-a pus amprenta în mod decisiv asupra industriei americane de automobile, într-o perioadă în care atelajele trase de cai erau la mare căutare.

Henry Ford este unul dintre cei mai cunoscuți americani la nivel mondial. Bărbatul născut în anul 1863 nu doar că era un om inteligent, ci și un vizionar. Mărturie stau două povești ce s-au transmis dintr-o generație în alta și care demonstrează cum vedea lumea Henry Ford.

Se spune că după ce devenise cunoscut în Statele Unite ale Americii, Henry Ford a făcut față unei provocări inedite. În vizită la uzina sa au venit mai mulți oameni inteligenți ai vremii meniți să-i dea un test. Prima întrebare a fost: „Care este forța de rezistență a roților din oțel pe care le folosiți?”. Imediat, Henry Ford l-a chemat în ajutor pe vicepreședintele companiei Ford care a răspuns corect în locul său.

La cea de-a doua întrebare: „Cine a fost Benedic Arnold?”, Ford a solicitat din nou ajutorul unui angajat care a dat răspunsul corect. Situațiile de acest gen s-au tot repetat și un bărbat din comisie i-a spus franc lui Ford. „Ești un ignorant pacifist. Nu cunoști răspunsul la niciuna dintre întrebările pe care ți le adresăm”, l-a criticat acesta.

Răspunsul lui Henry Ford nu s-a lăsat prea mult așteptat și a rămas în istorie. „Nu cunosc răspunsurile, pentru că nu este nevoie să îmi bat capul cu ele. Eu angajez tineri absolvenți inteligenți, care au învățat răspunsurile pe care vă așteptați să le fi memorat eu. Treaba mea nu este să memorez informații pe care voi le numiți inteligență. Treaba mea este să îmi păstrez capul limpede, evitând un asemenea amestec de informații, în așa fel încât să pot să gândesc”, a concluzionat industriașul.

Henry Ford e recunoscut pentru ziua de lucru de opt ore

Henry Ford

Se mai spune despre Henry Ford că, deși era destul de apropiat de subalternii săi, păstra o oarecare distanță. Era o relație rece între el și subalterni. Dar corectă. După apariția modelului Ford T din 1908, industriașul a decis introducerea unei bande de montaj care permitea asamblarea a 50 de mașini pe zi, ceea ce era o reușită extraordinară pentru acele vremuri.

Apoi, Ford a dublat salariile angajaților săi: cinci dolari pe zi. A scurtat și ziua de lucru la opt ore și săptămâna de lucru la cinci zile. Apoi, Ford a înființat în fiecare fabrică diferite departamente sociale, pentru ca angajatii să nu-si cheltuiască banii pe vicii, cum ar fi băutura sau țigările.

Totuși, în anul 1926, când General Motors şi Chrysler câștigau teren în fața Ford și criza se adâncea, se spune că omul de afaceri a angajat detectivi şi paznici pentru a-şi împiedica muncitorii să formeze sindicate.

„Nu angajatorul plăteşte salariile. Angajatorul doar administrează banii. Clientul plăteşte salariile”, mărturisea Ford când era întrebat despre banii pe care angajații săi îi primesc pentru munca prestată.

Chiar și la aproape 100 de ani distanță de demersurile industriale ale lui Henry Ford, încă îl poți lua drept exemplu dacă ești antreprenor. El, la vremea aceea, a făcut dintr-un vis un startup, apoi o companie imensă.