Mercedes dezvăluie pe cine va salva mașina autonomă în caz de accident

Mercedes dezvăluie pe cine va salva mașina autonomă în caz de accident

Producătorii de automobile au evitat ani la rând să spună pe cine va salva mașina autonomă în cazul ”dilemei troleului”, dar Mercedes ia atitudine.

Problema troleului, adaptată pentru mașinile autonome, sună cam așa: în cazul în care mașina detectează că un accident este iminent, pe cine va salva, pe tine, posesorul mașinii, sau pe un pieton care urmează să fie accidentat?

Problema de etică este destul de dezbătută, iar în forma originală presupune un tramvai, mai degrabă, ce se îndreaptă spre un grup de cinci oameni. Poți să schimbi macazul șinelor și să trimiți tramvaiul pe o altă șină, dar acesta va lovi un singur om. Ce vei face? Vei lăsa tramvaiul să lovească cinci oameni, sau îl vei trimite să lovească un om?

Această dilemă etică nu are un răspuns ”bun” și unul ”prost”, așa cum nici problema adaptată pentru mașina autonomă nu are. Opțiunea 1 este să fie pietonul salvat, iar apoi mașinile ce se conduc singure vor primi reclamă proastă, pentru că nu vor ezita să te ucidă. Opțiunea 2 e să fii tu salvat, dar apoi mașinile vor fi văzute negativ pentru că nu vor încerca să-i evite pe ghinioniștii aflați pe traiectoria ei, așa cum afirmă și jalopnik.com.

La Salonul Auto de la Paris, Cristoph von Hugo, manager la departamentul Driver Assistance Systems, Active Safety & Ratings în cadrul Mercedes, a răspuns la această dilemă morală. Von Hugo spune că ”mașinile autonome Mercedes-Benz vor situa pe primul loc viețile pasagerilor.” Acest mai adaugă că ”dacă mașina știe că poate salva cel puțin o viață, atunci o va face, iar prioritatea va fi șoferul.”

Deși alți producători încă ezită să răspundă la această întrebare, e foarte posibil să urmeze aceeași traiectorie ca Mercedes, având în vedere că oamenii nu s-ar înghesui să cumpere o mașină care nu i-ar salva intenționat în cazul unui accident serios.

Citește și: