Industria zahărului ar fi plătit oamenii de știință pentru a ascunde efecte nocive importante
Industria zahărului are o istorie controversată, mai ales în America. Un nou studiu arată o parte întunecată a relației dintre producătorii de zahăr americani din anii ’60 și oamenii de știință care cercetau efectele negative ale „otravei albe”.
Cercetarea a fost publicată în JAMA Internal Medicine și susține faptul că oamenii de știință au fost plătiți în anii ’60 pentru a minimaliza legătura dintre consumul de zahăr și bolile de inimă. Cercetătorii de la Universitatea din San Francisco au găsit recent o serie de documente, care arată că oamenii de știință de la Sugar Research Foundation (SRF), astăzi cunoscută sub numele de Sugar Association, ar fi plătit alți oameni de știință pentru a redacta, în 1967, un studiu care să conteste faptul că zahărul provoacă probleme cu inima și să îndrepte atenția către grăsimile alimentare. Practic, au arătat cu degetul către colesterol și au distras atenția de la zaharoză.
SRF ar fi fondat „cercetarea” și ar fi verificat-o înainte să fie publicată în New England Journal of Medicine. Cei trei oameni de știință de la Harvard care au lucrat la asta ar fi primit echivalentul a 50.000 de dolari în banii actuali. Marion Nestle, expert în nutriție și sănătate publică la Universitatea din New York, a declarat că industria alimentară continuă să influențeze știința nutriției, într-un editorial publicat împreună cu studiul, citat de The Guardian.
Acesta a menționat că e aproape imposibil să ții pasul cu companiile producătoare de alimente, care sponsorizează constant fel și fel de cercetări. Include în această categorie producătorii de alimente procesate, băuturi, suplimente, dar și pe cei care furnizează lactate, carte și fructe sau legume. Chiar dacă aceste sponsorizări nu au neapărat intenția de a manipula, alterează încrederea publicului în datele științifice și îl induce în eroare în privința alimentelor necesare unei diete sănătoase.
Nu este prima oară când se vorbește despre înțelegerile obscure dintre producătorii de alimente și oamenii de știință. Investigații recente, publicate de Associated Press și New York Times, vorbesc despre aceleași nereguli. De exemplu, AP a arătat în iunie că grupurile care comercializează bomboane au fondat cercetări despre dulciuri, iar New York Times a scris anul trecut despre investițiile mari pe care Coca-Cola le-ar fi alocat unor cercetări care să diminueze conexiunea dintre băuturile acidulate și obezitate.
Sugar Association a admis, într-o declarație, că SRF ar fi trebuit să fie mai transparentă în cercetare, dar i-a și acuzat pe oamenii de știință la Universitatea din San Francisco pentru atitudinea anti-zahăr, accentuând faptul că nu doar zahărul e responsabil pentru bolile de inimă.
Din păcate, oamenii de știință și executivii implicați în studiul respectiv, care a revenit în atenție grație unor documente găsite de Cristin Kearns de la UCSF în arhivele unei biblioteci, nu mai sunt în viață, așa că nu există lămuriri direct de la surse. Un alt raport arată că SRF ar fi mituit oamenii de știință într-un mod similar, pentru a pretinde că zahărul nu are un impact negativ atât de puternic asupra danturii.