„Fratele” Terrei: planeta Venus ar fi fost cândva locuibilă

12:18 08.08.2016

Venus este o planetă extrem de uscată, iar în atmosfera ei, compusă majoritar din gaz carbonic, se produce un intens efect de seră, care ridică temperatura la suprafața ei la valori care depășesc 450 de grade Celsius.

Chiar dacă e, momentan, una dintre cele mai neospitaliere planete, s-ar putea ca lucrurile să nu fi fost mereu așa. „Ambele planete (Venus și Terra) probabil aveau oceane cu apă caldă, în care se aflau molecule organice în proces de evoluție chimică”, a explicat David Grinspoon de la Institutul de Știință Planetară din Arizona, citat de Science Alert. Din câte știm, ar fi îndeplinit condițiile necesare pentru evoluția formelor de viață.

Oamenii de știință au sugerat de ani buni că Venus s-ar putea să nu fi fost tot timpul cea mai fierbinte planetă din Sistemul Solar. În 2010, au arătat că Terra și Venus sunt surprinzător de asemănătoare în mărime, densitate și compoziție, iar vecinătatea lor indică faptul că s-ar fi putut forma folosind aceleași materiale de bază.

De asemenea, Venus are o rație neobișnuit de mare de deuteriu în atomii de hidrogen, un semn că ar fi avut, la un moment dat, o cantitate substanțială de apă, pierdută în mod misterios în timp. Acum, această teorie a devenit și mai puternică, iar noile modele climatice arată că, acum trei miliarde de ani, Venus ar fi putut avea temperaturi la fel de blânde precum Pământul și oceane lichide.

Echipa de cercetători condusă de Michael Way de la NASA Goddard Institute for Space Studies a simulat patru versiuni ale unui Venus în fază incipientă, luând în calcul inclusiv durata unei zile și cantitatea de energie provenită de la Soare. Aceștia au descoperit că, dacă unul dintre modele ar fi cel potrivit, planeta ar fi putut rămâne locuibilă până acum 715 milioane de ani, cu condiția ca Venus să graviteze în același ritm precum o face astăzi. Acest aspect nu a fost încă demonstrat de cercetători, dar studiul poate fi citit integral aici.

Dacă Venus s-ar fi rotit mai rapid în trecut, „pariul” cade, a explicat Michael Way de la NASA Goddard Institute for Space Studies. Totuși, e fascinant că există șanse ca Venus să fi fost locuibil și atât de asemănător cu Pământul.

Din păcate, acum nu e tocmai înțelept să căutăm forme de viață pe Venus. Este cea mai fierbinte planetă din Sistemul Solar, acoperită în nori făcuți din acid sulfuric. Dacă te-ai afla pe suprafața lui Venus, ai respira un aer de 90 de ori mai greu decât atmosfera Pământului și presiuni similare celor pe care le-ai simți la o adâncime de 914 metri în ocean. Totuși, cei de la NASA au luat în calcul ideea de a construi un oraș în norii planetei.