De ce Apple e dată iar în judecată de chinezi
Deja procesele între Apple și alte companii sunt la ordinea zilei. De data aceasta, chinezii dau iar în judecată gigantul din Cupertino, dar dintr-un motiv nu tocmai previzibil.
Administrația pentru Presă, Publicare, Radio, Film și Televiziune a chinezilor (SARFT) dă în judecată Apple pentru un video de propagandă din 1994. Un subsidiar al SARFT, Movie Satellite Channel Program Production Centre pretinde că are drepturi online exclusive pentru film, iar difuzarea lui de către Apple a cauzat pierderi economice imense.
Mărul discordiei este un film numit „Xuebo dixiao”, a cărui temă centrală este lupta dintre China și Japonia din anii ’30. Al Doilea Război Chino-Japonez (7 iulie 1937 – 9 septembrie 1945) a fost un conflict major între Republica China și Imperiul Japonez în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Deși cele două țări se luptau cu intermitență încă din 1931, un război în adevăratul înțeles al cuvântului a început doar în 1937 și s-a încheiat cu capitularea Japoniei din 1945.
Acest război a fost un rezultat al unei politici imperialiste de mai multe decenii a Japoniei, prin care s-a încercat dominarea politică și militară a Chinei și câștigarea controlului asupra vastelor resurse de materii prime ale țării. În același timp, valul crescut al naționalismului și dorința de autodeterminare a chinezilor au făcut războiul de rezistență de neevitat. Mai înainte de 1937, cele două națiuni s-au confruntat în „incidente” locale, fiecare dintre cele două părți având numeroase motive să nu declanșeze un război pe scară mare.
Nu a fost difuzată în mod direct de Apple, ci prin Youku HD, o aplicație disponibilă în App Store. Atât Apple, cât și Heyi Information and Technology, compania-mamă a Youku, sunt date în judecată. Centre cere ca filmul să fie scos din aplicație și ca ambele organizații să plătească aproximativ 7.500 de dolari, adică nu o sumă chiar imensă pentru bugetul Apple.
Nu e prima oară când Apple se confruntă cu SARFT. În aprilie, grupul a închis serviciile iTunes Movies și iBooks, iar asta nu e singura reușită pe care chinezii o marchează împotriva Apple. În mai, gigantul din Cupertino a pierdut dreptul de a fi singura companie care vinde iPhone-uri în China, iar în iunie a fost acuzat pentru copierea designului unei firme chinezești nu tocmai populare și implementarea lui pe iPhone 6 și iPhone 6 Plus.
Totuși, Apple nu pare să poarte pică chinezilor. În cadrul keynote-ului WWDC din iunie 2016, au fost indicii clare ale faptului că Apple vrea să intre din ce în ce mai mult pe piața prolifică a asiaticilor. Tim Cook a vizitat ulterior China și a anunțat că Apple va investi un miliard de dolari în Dixi Chuxing, competitorul chinez al Uber.