15 apr. 2016 | 12:28

Cum și-a șters acest tip compania cu o singură linie de cod

ACTUALITATE
Cum și-a șters acest tip compania cu o singură linie de cod

Un bărbat a reușit performanța de a-și șterge compania din greșeală, din cauza unei comenzi accidentale către servere. Această comandă a făcut să dispară toate fișierele clienților cu care compania lucra. 

Numele ghinionistului este Marco Marsala, iar acesta și-a detaliat drama pe un forum numit Server Fault, creat pentru a ajuta administratorii de servere să își repare problemele de software și nu numai. Totuși, cazul lui Marsala nu a beneficiat de o soluție salvatoare, potrivit Digital Journal.

Aparent, acesta a rulat o comanda „rm-rf” pe Linux, în timp ce rula operațiuni de mentenanță pe servere. Comanda „rm” generează ștergerea, iar opțiunea „-rf” transmite către Linux să șteargă absolut tot, chiar dacă e vorba despre un fișier deschis sau în curs de utilizare. Mai mult decât atât, comanda șterge și mesajele de avertizare menite să îți transmită că poate nu îți dorești ca operațiunea asta să fie dusă la bun sfârșit. În mod normal, comanda ar fi rulată cu un registru specific. Pentru că Marsala a accesat-o accidental, nu s-a întâmplat asta, ci s-au șters absolut toate datele de pe serverele companiei, inclusiv backupurile.

Marsala a apelat la Server Fault cu speranța de a obține sfaturi despre cum își poate recupera datele. Din păcate, utilizatorii i-au confirmat că acum, practic, compania sa e moartă și că următorul pas ar fi să contacteze un avocat. Avea în jur de 1.500 de clienți, asigurând servere pentru proprietarii de site-uri. Cea mai tragică parte în întreaga chestiune e că această comandă a șters inclusiv site-urile pentru care compania era responsabilă. Prin urmare, clienții mai au ca speranță doar propriile backupuri, pe care le pot folosi pentru a-și înregistra site-urile la alți furnizori.

Marsala ar fi trebuit să se asigure că această comandă nu poate fi rulată fără să se specifice un folder din care să fie șterse datele, și chiar și în situația extremă în care s-ar fi întâmplat asta, ar fi trebuit să existe măcar o formă de backup disponibilă. Unul dintre utilizatorii Server Fault, pe nume Massimo, a scris că aici nu e vorba de ghinion, ci de neglijență. Lui Marsala i s-a recomandat să caute ajutor la experții în recuperarea datelor, cât mai repede cu putință. Nu e clar dacă mai există vreo șansă să recupereze ceva, și nici cum a ales să procedeze în cazul clienților lăsați fără site-uri.