Cum funcționează înșelăciunile sub forma unui pretins suport tehnic
Un studiu global dezvăluie faptul că doi din trei utilizatori au avut experiența unei înșelăciuni care pretindea a fi o formă de suport tehnic, în ultimele 12 luni.
Studiul global efectuat de Microsoft s-a desfășurat pe perioada verii anului 2016 și a inclus respondenți din Australia, Brazilia, Canada, China, Danemarca, Franța, Germania, India, Singapore, Africa de Sud, Regatul Unit al Marii Britanii și Statele Unite.
Metoda „clasică” a escrocheriilor de tip suport tehnic urmează un model comun: escrocul telefonează acasă unei persoane vârstnice, pretinzând că are un parteneriat cu o companie cunoscută; pretinde descoperirea existenței unor programe malware, viruși sau alte probleme tehnice pe un computer personal; ulterior îi vinde persoanei vârstnice servicii de suport tehnic contra unei taxe.
Deși metoda prezentată este încă folosită în prezent, noile cercetări indică un număr alarmant de victime tinere ale acestei fraude de tip suport tehnic. 50% dintre respondenții care au continuat o interacțiune frauduloasă se încadrează între vârstele de 18 și 34 de ani. Rezultatele ar părea surprinzătoare, contrazicând preconcepția conform căreia escrocii se adresează persoanelor în vârstă.
Dar cercetările recente relevă și o evoluție a tacticilor adoptate de cei care recurg la aceste practici de înșelătorie. Folosind pop-up-uri, e-mailuri nesolicitate și website-uri înșelătoare drept puncte adiționale de pornire a înșelăciunilor, impostorii ajung la un număr mult mai mare de persoane, inclusiv victime de vârste mai mici decât ne-am aștepta. Datele studiului indică faptul că victimele cu vârste peste 65 de ani vor fi abordate cel mai probabil telefonic (44% apeluri nesolicitate, 38% pop-up-uri sau reclame online, 33% e-mailuri nesolicitate și 26% redirecționare către website). Prin contrast, victimele cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani au fost cel mai probabil abordate prin redirecționarea către un website fraudulos (50%) sau printr-o reclamă de tip pop-up (59%), decât prin primirea unui apel nesolicitat (26%).
Revizuind rezultatele studiului, indiferent de modul de inițiere a înșelăciunii sau audiență, scopul escrocului rămâne același – să folosească frica și înșelătoria pentru a convinge un client să solicite ajutor, apoi să obțină acces de la distanță la dispozitivul clientului și să-i facă acestuia o ofertă frauduloasă de vânzări. În cele din urmă, escrocul ia banii victimei contra unor servicii de suport tehnic ne-necesare și ineficiente, păstrând în același timp datele de contact ale acesteia în vederea unor viitoare activități frauduloase.
Orice consumator trebuie să fie vigilent și sceptic în privința oricărei persoane care le cere acces de la distanță la dispozitiv. În timpul unei sesiuni de acces de la distanță, escrocii pot accesa informații personale și financiare, pot schimba setările dispozitivului și pot lăsă în urmă software nedorit sau chiar malițios. Rapoartele antecedente indică faptul că escrocii au închis programele anti-virus ale victimelor, au descărcat software nedorit și potențial dăunător și adesea au obținut din nou acces la computer cu mult după terminarea „sesiunii de suport tehnic”.
Clienții au pierdut sute de milioane de dolari în urma acestor escrocherii de tip suport tehnic, dar pierderile financiare totale sunt adesea dificil de cuantificat, deoarece multe victime sunt prea rușinate sau speriate pentru a raporta experiența suferită sau pot chiar să nu știe că au fost escrocate. Un punct semnificativ de interes evidențiat în studiu este faptul că victimele care au pierdut bani în urma unor asemenea interacțiuni frauduloase au putut să-și recupereze cel puțin o parte din pierderi.
Cum se pot detecta escrocheriile de tip suport tehnic
După cum indică studiul, deși persoanele vârstnice au început să devină mai sceptice în privința acestor înșelăciuni, toți consumatorii pot beneficia de pe urma detectării acestor escrocherii. Dacă primiți o notificare sau un apel din partea unei persoane care pretinde că reprezintă o companie cunoscută de software, iată câteva sfaturi de reținut:
- Nu achiziționați software sau servicii de la aceasta.
- Întrebați dacă există o taxă sau un abonament asociat „serviciul” respectiv. Dacă da, închideți telefonul.
- Nu oferiți niciodată accesul la computerul dvs. unei terțe părți, decât dacă se confirmă fără dubiu că este un reprezentant legitim al echipei de suport tehnic a unei companii a cărui client sunteți deja.
- Notați datele persoanei care vă contactează și alertați imediat autoritățile locale.