21 apr. 2016 | 15:33

Cum ar putea schimba realitatea virtuală viitorul cinematografiei

ENTERTAINMENT
Cum ar putea schimba realitatea virtuală viitorul cinematografiei

Realitatea virtuală prinde din ce în ce mai mult teren. Site-uri precum YouTube, Vimeo sau chiar Pornhub deja oferă conținut pe care îl poți vedea cu o cască pentru realitate virtuală, dar cum ar fi să putem avea o experiență similară și la cinema?

Nu putem contesta faptul că ar fi extrem de interesant ca în loc să vedem un film redat pe un banal ecran, să putem „intra” în el și să avem senzația că acțiunea se petrece chiar în jurul nostru. Asta promite realitatea virtuală, combinată cu o tehnica de filmare la 360 de grade. În cadrul conferinței anuale South by Southwest din Austin, Texas, persoanele prezente au putut experimenta ceva similar, urmărind o parte dintr-o peliculă filmată în realitate virtuală în Baltimore, Maryland. Producătorii filmului numit “Career Opportunities in Organized Crime” spun că este primul film realizat în realitate virtuală la 360 de grade. Singura problemă e că, dacă spectatorii și-ar fi îndepărtat atenția de la acțiunea principală și s-ar fi întors cu privirea suficient de mult, ar fi putut vedea echipa din spate filmând. Pentru a rezolva acest neajuns, producătorii au transformat filmul într-un mockumentary, adică un documentar fals. Practic, au integrat procesul de filmare în poveste. O soluție inspirată, am zice.

De asemenea, seturile pentru realitate virtuală sunt folosite și pentru vizionarea de filme care permit utilizatorilor să călătorească fără a-și părăsi casele. O companie numită YouVisit are filme care pot fi folosite ca reclame pentru excursii, dar și pentru a-i ajuta pe oamenii care nu pot călători fizic să trăiască o experiență apropiată călătoritului. O altă tehnologie destinată tot filmelor, prezentată în cadrul aceluiași eveniment, a fost dezvoltată de o companie numită Japanese NHK Media Technology Company și implică un film 3D. Sistemul de sunet e compus din 24 de difuzoare, iar imaginile par să sară din ecran. Totuși, costurile s-ar ridica la 500.000 de dolari, adică mult mai mult decât ar fi dispuse cinematografele să plătească.

Un sistem ceva mai accesibil a fost dezvoltat de o companie din Utah, Fulldome.pro, și folosește o structură care are forma unei jumătăți de minge. Practic, spectatorii ar fi plasați în interiorul jumătății de minge, iar imaginile care li s-ar desfășura în fața ochilor ar fi la 180 de grade. Toate aceste tehnologii sună foarte bine, dar e greu de stabilit când și dacă vir fi implementate. Ar fi interesant să se dezvolte o nouă ramură a industriei cinematografiei, bazată pe experiențe inedite, pe care oamenii să nu și le poată recrea la ei acasă.