Ce faci când nu merge Filelist? Te uiți la un ”live”. Facebook colcăie de piraterie și ar trebui să-și asume răspunderea

de: Vlad Andriescu
02 11. 2016

În timpul Campionatului Mondial de Fotbal de vara aceasta, meciurile au putut fi urmărite pe Facebook. Nu în mod oficial, ci cu ajutorul unor pagini care retransmiteau feed-ul de la TV pentru toți fanii de pe Facebook. Complet ilegal. Am bănuit că e o strategie de a aduna like-uri pentru anumite pagini. De asemenea, am crezut că Facebook live e încă la început, iar rețeaua socială încă nu poate să aibă grijă atât de bine de drepturile de autor. Până când am găsit o pagină românească unde poți să te uiți la filme cu Facebook Live.

[related]

Pe 6 aprilie, Mark Zuckerberg anunța lansarea Facebook Live pentru toată lumea. Milioane de oameni aveau acces la unealta aceasta și puteau fi propriile vedete de televiziune. Evident, lucrurile nu stăteau chiar așa. Au apărut sute de mii de live-uri inutile, dar au apărut și chestii cu adevărat utile. De exemplu, televiziunile au început să transmită în direct pe Facebook momente importante, cum ar fi războiul din Siria. De asemenea, fanii au putut intra în contact cu vedetele mult mai ușor, NASA a transmis lansări de rachete și câteva momente de pe Stația Spațială Internațională, am putut urmări cele mai idioate lucruri, de la un balon umflat până la momentul exploziei, până la cușca unui câine. Și apoi am intrat în lucrurile ilegale. Am văzut cât de mult prețuiește Facebook drepturile de autor, iar răspunsul este că nu dă doi bani pe ele.

Doar Filme Bune 

Downloadează internetul, urcă-l înapoi pe Facebook

Lucrurile acestea au început să se vadă  de când video a devenit un format popular pe rețeaua socială  fondată de Mark Zuckerberg. Majoritatea clipurilor virale de pe Facebook nu sunt conținut original, creat doar pentru Facebook. Avem de-a face cu videoclipuri downloadate de pe YouTube și reîncărcate de pagini flămânde de like-uri. Oamenilor nu le pasă sursa unui clip, de ce le-ar păsa? E prea complicat să-ți dai seama cui aparține un video, dacă nu ai o minimă educație media. Facebook se folosește de un avantaj ciudat pe care-l are în fața YouTube, de exemplu. Dacă pe platforma de la Google poți să vizualizezi cele mai populare clipuri, să faci un clasament, ceea ce înseamnă că te responsabilizează și cam exclude lucrurile copiate, pe Facebook nu există o asemenea funcție. Nu poți găsi videoclipuri la un loc, pentru că Facebook nu a fost creat ca o platformă video, ci ca o rețea socială. Din acest motiv, intenția celor de la Facebook e să îți sugereze cât mai multe video-uri, astfel încât să stai mai mult pe rețea. În ceea ce privește creatorii, de mutle ori îi păcălește cu faptul că vizualizările sunt mari. Dar acest lucru vine din faptul că videoclipurile au funcția de autoplay activată, așadar, dacă stai mai mult de o secundă peste un videoclip, acesta începe.

Sunt multe lucruri greșite la cum face Facebook video. Dar cel mai greșit, dintre toate, e că nu are niciun pic de respect pentru creatori. Am dat azi dimineață de pagina „Doar FILME BUNE“, care pare creată de curând. Aici au fost publicate filme, care sunt transmise în regim live, iar videoclipurile rămân apoi pentru a fi vizualizate de toată lumea. Are 1.700 de like-uri, dar până acum au fost trei filme: „Nine Lives“ (2016 – 17.000 de vizualizări), Big Bad Wolves (5.000 de vizualizări) și „Actorul și sălbaticii“ (18.000 de vizualizări). Reacțiile sunt, așa cum te așteptai, pozitive. Oamenii mulțumesc paginii pentru că a publicat filmul, încep să comenteze cât de emoționant e Toma Caragiu sau cât de prost joacă Kevin Spacey. Dacă e pe internet, nu interesează pe nimeni de unde a apărut.

Cum stăm cu drepturile de autor

Una dintre problemele pe care le au cei care pun filmele pe Facebook e mentalitatea și incapacitatea de a înțelege drepturile de autor. Așa cum ne-am obișnuit atunci când eram mai tineri, în epoca hub-urilor de DC++, nu simțeam nicio vină pentru că  descărcam filme. Doar erau acolo?

Mulți dintre cei care au paginile de Facebook unde pun filme piratate prin streaming nu înțeleg că ceea ce fac ei e piraterie. De exemplu, faptul că transmit prin Facebook Live, iar rețeaua socială nu ia nicio măsură, îi îndreptășește să creadă că nu fac nimic ilegal, atât timp cât Facebook nu reacționează. Diferența dintre un live și upload-ul unui video obișnuit e că Facebook nu poate lua momentan nicio măsură automată pentru încălcarea drepturilor de autor. Trebuie făcută o raportare și de multe ori acestea rămân fără efect. În plus, creatorii paginilor consideră că nu realizează niciun prejudiciu, pentru că nu au, spun ei, niciun avantaj comercial. Cu toate acestea, faptul că strâng like-uri pe o pagină, care poate fi transformată apoi pentru a servi scopurilor comerciale, e deja o dovadă ușoară. Da, spre deosebire de site-urile de piraterie, care se întrețin din reclame, paginile de Facebook nu câștigă nimic pe termen scurt.

“Nu obținem niciun ban de la Facebook”, spun unii. „Redăm frumusețea filmelor românești” sau „Ce găsești la noi e public și pe YouTube”. Acestea sunt citate din discuții cu creatorii unor asemenea pagini. Ei se consideră organizații non-profit, ceea ce, spun ei, îi scutește de responsabilitate. E clar că nu au habar de legea drepturilor de autor.

În definitiv, oamenii se pot uita, pentru că e acolo, pe Facebook. Poți să-i tragi la răspundere, dar nu are rost. Mai bine te duci la cauza problemei. Iar asta e că Facebook nu are respect pentru drepturile de autor, iar posibilitatea de a încărca filme complete pe rețea e una mare. Cum ar fi să apară următorul „Star Wars“ și cineva să îl transmită live? Nu ar fi prima dată. În primele luni de la apariția Facebook Live, un utilizator al rețelei din Buzău, transmitea filmul de la cinematograf. În timp real.

E cazul ca Facebook să-și asume responsabilitatea că a devenit o companie media, poate cea mai mare din lume, iar asta înseamnă să-ți asumi responsabilitatea pentru conținutul creat. Înțeleg că editorii Facebook sunt foarte sensibili la sfârcuri, dar nu și la piraterie pe scară largă. E frumos cu transmisiuni în direct la un buton distanță, dar democratizarea aduce responsabilități.