Când călătorești în alte țări, poți să fii jefuit de lucruri mai importante decât banii
Persoanele care călătoresc în interes de serviciu riscă mai degrabă să li se fure informații valoroase și confidențiale despre companie decât banii de călătorie.
Chiar și așa, comportamentul acestor oameni în mediul online, mai ales printre directorii executivi, face jocul infractorilor cibernetici. O persoană din cinci a fost în vizorul infracționalității cibernetice în timp ce se afla în afara țării, în timp ce, în cazul personalului din managementul de vârf, procentul crește la aproape o treime (31%).
În același timp, jumătate dintre persoanele care călătoresc în interes de serviciu (54%) și aproape 62% dintre directorii executivi nu își schimbă comportamentul atunci când se află în străinătate, în ciuda faptului că se află departe de rețelele sigure din companie și au de-a face cu date confidențiale ale angajatorului.
În cadrul unui studiu efectuat de Kaspersky Lab, au fost chestionate 11.850 de persoane din Europa, Rusia, America Latină, Asia Pacific și SUA. Rezultatele au arătat că presiunea de a intra online, pentru a munci, îi împiedică pe cei care călătoresc în interes de serviciu să fie atenți atunci când se conectează la Internet.
Trei persoane din cinci (59%), din managementul de vârf, spun că încearcă să se conecteze cât mai rapid posibil, în momentul în care ajung la destinație, pentru că cei de la birou se așteaptă ca ei să rămână conectați tot timpul. Până când ajunge pe terminalul de sosiri, una din șase persoane care călătoresc în interes de serviciu deja își folosește dispozitivul de muncă pentru a intra online.
Aproape jumătate (48%) dintre managerii de vârf și 43% dintre ceilialți manageri folosesc rețele Wi-Fi publice pentru a se conecta cu dispozitivele de serviciu, atunci când se află în străinătate. Cel puțin două persoane din cinci (44%, respectiv 40%) folosesc Wi-Fi pentru a transmite email-uri de serviciu, cu documente anexate care conțin informații delicate sau confidențiale.
Unul dintre motivele pentru care aceștia procedează astfel este presupunerea că dispozitivele de serviciu sunt mai sigure decât cele folosite în scop personal, indiferent de locurile unde sunt conectate la Internet. Două persoane din cinci (41%) se așteaptă ca angajatorii lor să fi stabilit măsuri complexe de securitate. Această situație se întâlnește mai frecvent în rândul business leaderilor (53%) și al managerilor de nivel mijlociu (46%).
Astfel, 47% consideră că, dacă angajatorii vor trimite o parte din personal în străinătate, trebuie să accepte orice riscuri de securitate aferente. Dar o mare parte dintre cei care călătoresc în interes de serviciu, și mai ales dintre cei responsabili cu dezvoltarea unui segment de business, nu sunt de ajutor, prin modul în care se comportă atunci când se află în străinătate.
O persoană din cinci (20%) din managementul de vârf recunoaște că a folosit dispozitivele de serviciu pentru a accesa site-uri cu informații delicate, prin intermediul unei rețele Wi-Fi – comparativ cu media de 12%. 27% dintre aceștia au procedat la fel pentru serviciile de online banking – comparativ cu media de 16%.
”În primul rând, noi recomandăm să li se explice angajaților riscurile, conștientizarea fiind primul pas către protecție. O altă măsură importantă este securizarea rețelelor, de exemplu prin folosirea unui VPN pentru a accesa rețeaua companiei și criptarea email-urilor. În plus, ar trebui implementată protecția endpoint pe mai multe niveluri – inclusiv anti-malware, prevenția exploit-urilor, protecția serverului, firewalls, tehnologii de filtrare a URL-urilor, instalarea programelor de ultimă generație și patch-uri de sistem. Atunci când te afli în afara biroului, cea mai eficientă protecție și, deseori, singura protecție aplicabilă este aceea de pe laptop sau de pe dispozitivul mobil”, spune Konstantin Voronkov, Head of Endpoint Product Management la Kaspersky Lab.