Acest planor va zbura la cea mai mare înălțime fără motor

Acest planor va zbura la cea mai mare înălțime fără motor

Airbus se pregătește să testeze capacitatea planorului Perlan 2, care nu are motor, dar care va atinge altitudinea de 27 kilometri. Dacă într-adevăr va fi o reușită, planorul va fi vehiculul cu aripi care a atins cea mai mare înălțime.

Desigur, realizarea în sine este demnă de luat în seamă, dar dacă Airbus stabilește un nou record, implicațiile pentru viitorul aviației ar putea fi imense și nu s-ar rezuma doar la Terra, ci și la Marte. În 2012, piloții Steve Fossett și Einar Enevoldson au reușit să ajungă la înălțimea de 15,4 kilometri cu planorul Perlan 1. Aceștia au trebuit să împrumute costume speciale de la NASA, pentru a rezista într-o atmosferă atât de subțire. Totuși, echipajul Perlan 2 va avea luxul de a beneficia de o cabină presurizată, cu sisteme de oxigenare complexe, scrie Bruce Dorminey pentru Forbes.

Și totuși, cum se poate ajunge la o înălțime atât de mare fără motor? Încă din 1930, piloții au experimentat cu vânturile din zonele montane, care ating chiar mai mult de 27 de kilometri pe oră. De zeci de ani, piloții de planor știu că dacă intră direct în vânt precum niște surferi, ar putea atinge altitudini mai mari. Desigur, exista o limită în ceea ce privește această înălțime. Interacțiunea dintre aerul rece și cel cald la troposferă și stratosferă nu ar fi putut să te ducă la o înălțime mai mare de 9 la poli și 17 kilometri la Ecuator.

Enevoldson, totuși, a descoperit în 1991 că aceste vânturi montane pot propulsa mult mai sus decât se credea înainte. După șapte ani de cercetări, Elizabeth Austin, meteorolog, i s-a alăturat și a descoperit vortexul polar, care creează unde de vânt montane extrem de înalte, dat fiind faptul că atinge și viteze de 480 de kilometri pe oră, potrivit Science Alert.

Acum, Bruce Dorminey spune că, pe măsură ce aflăm mai multe despre condițiile atmosferice ale stratosferei, cu atât suntem mai bine informați în legătură cu condițiile de pe Marte. Testul Perlan 2 este programat pentru iunie, iar planorul va decola de la o bază din Argentina, de unde va fi propulsat câteva mii de kilometri în sus cu ajutorul unui cablu și o remorcă. Până în 2019, experții speră să ajungă la 30 de kilometri cu ajutorul aripilor transonice.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI