Ryan Graves: omul care a îngropat companiile de taxi
Un tweet din 2010 avea să-l transforme pe Graves, responsabilul cu operațiunile globale Uber, într-un miliardar.
În 2010, Uber era o companie fondată cu doar un an de zile în urmă, de către Travis Kalanick și Garrett Camp. Ambii era antreprenori de succes și ambii erau în căutarea unui nou proiect important. În urmă cu ceva timp, Kalanick vânduse Red Swoosh, un serviciu de file-sharing, celor de la Akamai, iar Camp reușise să vândă StumbleUpon către eBay. Ideea care a stat la baza Uber a fost furnizată de Camp în anul 2008, în timp ce ambii se aflau în Paris.
După cum a declarat chiar Kalanick într-o postare pe blogul oficial Uber, Camp dorea să rezolve problema transportului în comun în San Francisco. Pe parcursul anului 2009, Garrett a început să lucreze la o aplicație de iPhone pentru Uber, iar Kalanick a fost angajat pe poziția de ”Chief Incubator”. Rolul acestuia era de a conduce temporar compania, de a crea un prototip pentru aplicație, de a găsi un manager general pentru companie și de a se a sigura că debutul Uber în San Francisco se desfășoară corespunzător.
Tweet-ul care l-a adus pe Graves în echipa Uber
În anul 2010, se pare că au început să aibă loc primele teste în New York. Cele trei mașini Uber erau disponibile doar în câteva zone și satisfăceau un număr limitat de clienți. În acea perioadă, Kalanick și Camp mențineau legătura cu un candidat pentru poziția de General Manager. Era vorba despre un angajat al celor de la General Electric, cu numele de Ryan Graves.
Corespondența dintre Graves și cei din cadrul Uber pornise în luna ianuarie a anului 2010, atunci când Kalanick căuta candidați atât pe Craigslist, cât și pe Twitter. Pe 6 ianuarie, Kalanick a publicat un tweet, anunțând că este în căutarea unui manager general.
@KonaTbone heres a tip. email me 🙂 graves.ryan[at]gmail.com
— Ryan Graves (@ryangraves) January 6, 2010
La doar trei minute de la publicarea mesajului, Kalanick primise deja un răspuns de la Ryan Graves, care îi oferea adresa sa de mail. Din câte se pare, cei doi au continuat colaborarea, iar, după un timp, Graves a devenit, pentru o scurtă perioadă, CEO-ul Uber.
”Lucrez cu o grămadă de oficiali din cadrul start-up-urilor, dar rareori am avut ocazia de a lucra cu cineva precum Ryan. Din prima zi, am lucrat între 15 și 20 de ore pe săptămână, concetrându-ne asupra produsului, asupra șoferilor, prețurilor etc. A învățat cum funcționează start-up-urile foarte rapid și a muncit din greu pentru a construi echipa Uber și pentru a face din lansarea în San Francisco și creșterea ulterioară un succes important”, scriue Kalanick pe blogul Uber.
Kalanick îl descrie aici foarte bine pe Graves, un om care nu a crezut vreodată că are capacități intelectuale suficient de mari pentru a-l separa de restul oamenilor. După cum scriu Danny Minutillo și Dave Marcial, Graves nu a fost nici un inginer grozav, și nici un student excepțional. Dar când a intrat la facultate, a realizat că singura metodă prin care poate avea succes este să muncească mai mult decât ceilalți. Astfel, a ajuns să obțină rezultate mai bune și a început să aibă un stil de viață extrem de activ.
Încă din anul 2010, Uber a început să aibă probleme cu autoritățile. Este bine cunoscut faptul că în luna octombrie, aceștia au primit o înștiințare prin care li se cerea să înceteze să se recomande și să acționeze drept un serviciu de transport al pasagerilor, fără a avea autorizațiile necesare. În ciuda acestui lucru, compania nu a încetat să funcționeze. De fapt, cea mai importantă măsură a fost schimbarea denumirii oficiale, din UberCab, în Uber. În rest, Graves a declarat în acea perioadă că lucra în permanență împreună cu autoritățile pentru a rezolva orice problemă.
Compania nu numai că a obținut investiții importante după aceste prime probleme, dar a efectuat un test în Paris, pentru a le demonstra tuturor persoanelor de acolo cât de ușor de folosit este un asemenea serviciu. La o lună distanță, în noiembrie, a fost lansată și aplicația pentru Android și a început procesul de dezvoltare a unui site special. Astfel, Uber ar fi ușor de accesat chiar și pentru cei care nu dețin un smartphone.
Debutul pe scena internațională
Din acel moment, Uber a început să se dezvolte extrem de rapid, debutând în New York și în numeroase alte orașe americane. Compania a intrat pe scena internațională în luna noiembrie a anului 2011, debutând în capitala Franței. Au urmat India, Africa, iar în anul 2013, în urma unei investiții uriașe (de aproximativ 258 de milioane de dolari) din partea Google, Uber ajunge să fie evaluată la 3.78 miliarde de dolari.
Toate aceste evenimente, împreună cu debutul în China, în anul 2014, l-au avut în centrul lor pe Graves, Devenit responsabil cu operațiunile internaționale ale companiei, Graves a fost principalul om din spatele expansiunii internaționale a celor de la Uber. Graves le spunea într-un interviu celor de la The Next Web că totul se rezumă la oameni în astfel de situații.
”Atunci când cei cu care lucrăm livrează serviciile, situația din New York sau din Asia nu identică celei din San Francisco. Nu ar funcționa niciodată. Trebuie să înțelegem particularitățile: cum vor oamenii ca serviciul să funcționeze? Desigur, modelul de afaceri este același, dar prețurile sunt diferite, reglementările sunt diferite, cultura este diferită și concurența este diferită. Așa că trebuie să fim capabili să ne adaptăm în funcție de preferințele clienților”, a declarat Graves.
Uber a debutat în România la începutul acestui an, iar Playtech a realizat un interviu cu acesta. Pentru moment, în București puteți apela doar la uberX, Uber Child Seat și uber SELECT(aplicația este disponibilă gratuit, atât pentru Android, cât și pentru iOS). Din punct de vedere financiar, Uber se descurcă din ce în ce mai bine în ultimul timp. Serviciul a organizat o nouă rundă de finanțare și se evaluează la nu mai puțin de 62,5 miliarde de dolari.
Uber a ajuns să valoreze mai mult decât unii dintre cei mai mari producători de autovehicule din Statele Unite ale Americii. Mai exact, atât Ford, cât și General Motors valorează aproximativ 56,4 miliarde de dolari, cu mult sub serviciul de ride-sharing.
Trebuie amintit, însă, faptul că Ford, General Motors și Honda au numeroase active, pe când Uber este o companie mult mai volatilă. Conform anumitor zvonuri, Uber ar pierde bani, deși încasările totale ar fi crescut extrem de mult în ultimii ani. În 2013 se estimează că Uber ar fi încasat aproximativ 104 milioane de dolari, iar pentru anul 2015, unii experți susțin că acestea a depășit cifra de două miliarde de dolari.