Interzis mașinilor: Oslo este prima capitală care ia o decizie îndrăzneață
Oslo, capitala Norvegiei, va deveni primul mare oraș care va interzice accesul mașinilor în zona de centru, până în 2019.
Deși nu este prima inițiativă de acest gen, iar mai multe capitale europene au zile în care interzic complet circulația mașinilor, soluția adoptată de oficialii din Oslo este una permanentă, care va oferi rezultate pe termen lung. Potrivit celor de la Techinsider, până în 2019, nicio mașină nu va mai avea acces în zona de centru a orașului, decizia afectând aproximativ 350.000 de șoferi.
Interdicția adusă mașinilor va reduce considerabil poluarea și va crea un spațiu mult mai sigur pentru pietoni. În plus, dacă vor avea succes, aceștia ar putea fi un exemplu demn de urmat pentru restul lumii, fiind inspirația necesară pentru a lua o astfel de decizie. În plus, datorită schimbărilor, în Oslo se vor construi 60 de kilometri de piste pentru bicicliști și se va investi considerabil în transportul public.
Madridul a luat o decizie asemănătoare anul trecut, când oficialii au anunțat că vor să interzică utilizarea autoturismelor în 2020, iar în Paris, luna trecută, nu s-a putut apropia nimeni cu mașina de obiective turistice precum Turnul Eiffel sau Catedrala Notre Dame. În plus, dacă șoferii din Milano își lasă mașinile acasă, guvernul îi va recompensa cu bilete gratuite pentru transportul în comun, iar în Copenhaga există zone pietonale încă din 1960.
Decizia luată de oficialii din Oslo ar putea schimba percepția asupra mașinilor. Dacă oamenii ar renunța la transportul privat și s-ar urca în autobuz, spațiul economisit ar putea fi utilizat pentru construirea de parcuri, zone de promenadă și cafenele. Mai mult, reducerea poluării ar fi semnificativă. Cele mai multe orașe mari din întreaga lume nu se încadrează în standardele de poluare, iar din acestă cauză avem de suferit și noi, dar și natura.
Lăsând poluarea la o parte, mașinile reprezintă cel mai ineficient mod de a te deplasa într-un oraș aglomerat. Un șofer din Londra avansează mai încet decât un biciclist, iar un studiu arată că acesta își petrece 106 zile din viață căutând un loc de parcare. În plus, locuitorii din Los Angeles își petrec în trafic aproximativ 90 de ore pe an.
Dacă li se urmează exeplul celor din Oslo, viitorul ar arăta mult mai civilizat. Traficul nu va mai fi un motiv de stres, aerul va fi mai curat, iar spațiile de divertisment mult mai numeroase. Cum speranța moare ultima, ne așteptăm să vedem și în București o astfel de schimbare.