14 sept. 2015 | 17:55

Elicopterele vor ateriza pe orice suprafață cu aceste picioare robotice

ȘTIINȚĂ
Elicopterele vor ateriza pe orice suprafață cu aceste picioare robotice

DARPA, agenția guvernamentală a Statelor Unite, care se ocupă de dezvoltarea tehnologiilor militare, este pe cale să revoluționeze lumea aviației.

DARPA, în colaborare cu Institutul de Tehnologie din Georgia lucrează la o modalitate prin care să rezolve cea mai mare limitare cu care se confruntă elicopterele: aterizarea pe teren accidentat. Scopul oricărui pilot de elicopter este să aterizeze pe teren nivelat, dar de multe ori se întâmplă ca norocul să nu fie în favoarea lor. Iar, pentru a ateriza cu bine în condiții nefavorabile pentru un elicopter, necesită capacități supraomenești.

Potrivit celor de la DARPA, aceștia lucrează pentru a schimba acest lucru și doresc să creeze trenul de aterizare care se adaptează la terenul cu care intră în contact.

Trenul de Aterizare Robotic a fost deja creat și introdus pe un elicopter pentru teste, iar compania susține că îl vom vedea și pe elicopterele de serie într-un viitor destul de apropiat. Acest sistem permite aparatului de zbor să fie mult mai practic și să acceseze zone la care în ziua de astăzi nu are vreo șansă.

Ideea din spatele Trenului de Aterizare Robotic este ca acesta să înlocuiască skidurile, sau trenul de aterizare cu roți, cu un sistem adaptiv pe baza unor picioare articulate. Aceste picioare se strâng în fuzelaj în timp ce elicopterul se află în zbor și se extind pentru a „simți” pământul atunci când elicopterul aterizează. Senzori de forță conectați la un computer central ajută la determinarea unghiului corect pentru fiecare picior în parte, așa că elicopterul rămâne stabil, la același nivel.

DARPA susține că acest tren de aterizare poate fi adaptat astfel încât să fie compatibil cu multe tipuri de elicopter, fără să aibă vreun impact asupra greutății acestora. Sistemul le va permite să aterizeze pe pante înclinate la până 20 de grade. În plus, acesta ar trebui să reducă riscul unei avarii asupra elicopterului, în cazul unei aterizări dure, cu până 80%.

DARPA și partenerii săi de la Institutul de tehnologie din Georgia vor continua să testeze Trenul de Aterizare Robotic, iar dacă acestea vor continua să aibă o rată ridicată de succes, vom putea vedea acestă tehnologie revoluționară pe elicopterele de serie cât mai curând.