16 sept. 2015 | 14:40

Butonul ”dislike” e o miză enormă pentru Facebook și o minciună pe care tu să o ”înghiți”

FEATURE
Butonul ”dislike” e o miză enormă pentru Facebook și o minciună pe care tu să o ”înghiți”

O declarație făcută de Mark Zuckerberg luni noaptea a făcut că Internetul să explodeze în urale, meme-uri și articole. O declarație, ”sucită” voit de către toate site-urile (inclusiv Playtech) în numele viralului, a strâns sute, mii de like-uri și a devenit un subiect mai distribuit decât moartea lui Vadim sau criza refugiaților. Acea declarație menționa un alt buton față de cel de like, pentru situațiile în care nu se cuvine un like.

Însă acesta nu e cel mai important aspect – simțeam doar să mă scuz pentru titlul de aici, lăsat intenționat în acea formă, pentru a strânge reacții (și a strâns suficiente). Cel mai important aspect este motivul pentru care Zuckerberg a luat această decizie, iar faptul că voi ați cerut un buton de dislike nu este motivul pentru care unul dintre cei mai de succes oameni din lume va introduce o funcționalitate nouă. El pur și simplu vrea să rămână unul dintre cei mai de succes oameni din lume, poate chiar să devină cel mai de succes.

Asta se poate întâmpla doar dacă produsul lui – Facebook-ul cel gratuit și cel de toate zilele – continuă să facă bani mulți, mai mulți decât până acum, și dacă se extinde în noi zone ale Internetului, dar și ale vieții de zi cu zi. Iar noul buton vine în ajutorul acestui plan.

Dacă nu e ”dislike”, atunci ce este? În principiu, e un buton (sau mai multe) prin care să îți poți exprima empatia. Asta înseamnă regretul față de un status trist, susținerea față de persoane care trec prin situații grele, susținerea unei cauze. În niciun caz nu înseamnă ”liber la hater-eală” sau la ”trolling” cum sperau unii dintre voi. Nu înseamnă, cum visa un comentator de pe pagina de Facebook Playtech.ro, că ”pasul următor ar trebui să fie ștergerea contului celui care postează bălării ce vor strânge multe dislike-uri, ca să nu mai polueze rețeaua… hihihi”. Există deja butoane de Block, Unfollow, Report care își fac treaba bine cât timp sunt folosite cum trebuie. Cineva te agasează cu prea multe selfie-uri? Dă-i Unfollow. Cineva te stresează în mesaje? Îi dai Block. Cineva a publicat conținut total neadecvat? Report.

Facebook nu va risca în niciun caz ca utilizatorii rețelei să se simtă agresați. Asta înseamnă că speranțele unora de a le arăta altora cât de proști sunt (că asta înțeleg unii că ar trebui să însemne libertate pe Internet – vezi exemplul Youtube sau al oricărui forum) sunt deșarte. Dacă TU, utilizatorule de Facebook, te simți trist când accesezi rețeaua, atunci, la un moment dat, nu o vei mai face și Facebook nu vrea să te piardă – nu pentru că ține la tine, ci pentru că pierde o sumă de bani. Din cauza asta nici nu afli printr-o notificare că cineva ți-a dat Unfollow, Unfriend sau Block.

Scopul lui Zuckerberg cu acest anunț este să crească interacțiunea pe platformă. Nu știu despre voi, dar eu, când văd un status trist al unei persoane, nu mă simt în regulă să dau like. Dacă persoana aceea nu îmi este apropiată, nu îi voi lăsa un comentariu. Dacă persoana aceea îmi este foarte apropiată, îi voi da un telefon, pentru că îmi pasă cu adevărat. Dacă suntem mai mulți ca mine – și din ce am observat eu și cred că a observat și tătuca Zuck – asta înseamnă că postările cu tentă negativă au parte de mai puțină interacțiune decât cele cu tentă pozitivă. F

acebook a identificat o nișă care poate fi exploatată: cea a suferințelor trăite, în timp real, în cadrul celei mai mari adunări ad-hoc din lume. În momentul în care acel buton va fi introdus, vei fi tentat să-l folosești din curiozitate. Apoi, va deveni o obișnuiță, iar interacțiunea cu postările de acel gen va ajunge la nivelul celor pozitive (selfie-uri, poze cu pisici, check-in-uri la locul de muncă în prima zi etc.).

Rețeaua se susține din interacțiunile acestea, pentru că ele sunt datele care pot fi arătate comercianților care își promovează, contra-cost, produsele pe rețea. Știți acele posturi cu ”Sponsored”? Acelea costă bani, iar dacă oamenii nu interacționează cu ele, cel care a dat Boost Post s-ar putea să nu o mai facă a doua oară.

Un alt mod prin care Facebook face bani din aceste noi butoane este prin îmbunătățirea reclamelor. Platforma a dovedit că se pricepe extraordinar de bine la a-ți servi reclame. Face asta cu ajutorul unui algoritm foarte sofisticat care, pe baza informațiilor pe care TU, utilizatorule de Facebook, le-ai servit pe tavă, dar și pe baza interacțiunilor făcute de tine, lucru de care, probabil, nu erai conștient că îl face platforma.

Pe scurt: Facebook știe ce îți place, iar de acum va ști și ce ”atinge” în alte moduri. Nu vor mai exista, pentru acea Inteligență Artificială la care se lucrează de zor, dubii de genul ”nu au interacționat cu conținutul X pentru că nu le-a plăcut sau pentru că nu era un conținut căruia să-i dea like, cu toate că i-a interesat”. Iar, odată ce rețeaua va ști aceste lucruri, va veni și mai valoroasă pentru companiile dispuse să se promoveze acolo, fiindcă le va ajuta să identifice mai bine un public țintă, dar și să interacționeze mai eficient cu acesta.

Interacțiunile cresc, rețeaua devine și mai folosită, tu ai impresia că ești mai fericit, iar Zuckerberg își continuă ascensiunea spre funcția de ”cea mai influentă persoană de pe glob”. Totu-n viață se plătește, iar în cazul Facebook noi o facem click cu click, fie că e vorba de like sau de ”dislike”.