Aproape orice Smart TV te spionează. Află cum poți preveni asta
Spre surprinderea celor care cred că investiția într-un Smart TV vine la pachet doar cu lapte și miere, aceste creații fac o treabă foarte bună în vă spiona activitățile.
Sunt șanse foarte mari ca acel Smart TV din sufragerie, achiziționat cu eforturi financiare semnificative, să nu se rezume doar la a vă servi conținut multimedia și posturi TV. El este capabil de mult mai mult. Știe să vă ofere conținut personalizat, iar cu fiecare aplicație instalată sau clip vizionat vă cunoaște mai bine. Mai mult decât atât, producătorul său vă cunoaște mai bine, împreună cu toții partenerii săi care au fost dispuși să plătească pentru acest informații.
Deja de câțiva ani, reclamele personalizate nu se mai regăsesc doar pe Google și pe site-urile voastre personalizate. TV-ul vostru inteligent a învățat să vă servească reclame pe ,,gustul vostru”. Iar dacă această particularitate nu vă frustra suficient, există vulnerabilități de securitate grave incluse într-un Smart TV care ar trebui să vă ajute să vă ridicați câteva semne de întrebare în legătură cu beneficiile faptului că puteți intra pe YouTube sau pe o pagină web direct de pe televizor.
La ce ajută un Smart TV?
E foarte ușor să te entuziasmezi după ce ai investit bani într-un televizor, mai ales când vorbim de unul care este capabil să-ți afișeze conținut multimedia dintr-o varietate semnificativă de surse. Astfel de creații sunt atrăgătoare dintr-o multitudine de motive, începând cu prețul accesibil și terminând cu aplicațiile polivalente.
Pentru fiecare plus există însă două minusuri în cazul unui Smart TV, mai ales dacă țineți foarte mult la intimitate. Televizoarele moderne, cu conectivitate la internet, inspectează ceea vizionați pentru ca în secunda următoare să trimită acele informații către compania mamă. Acele date sunt ulterior vândute către terți sau sunt folosite pentru completarea unui profil cât mai bine definit cu scopul de a vă afișa reclame ce s-ar putea să vă intereseze. Nu câștigați nimic din asta, eventual doar ajutați un gigant din industrie să-și rotunjească veniturile după ce ați investit deja o sumă semnificativă de bani în TV-ul efectiv. Mulți astfel de parametri de funcționare sunt activați implicit, pentru a vă întrista și mai mult.
Deși volumul de date colectate variază de la producător la producător, trebuie să înțelegeți un lucru. Samsung, Sony, LG, Philips, Sharp și alții, nu se mulțumesc doar cu informațiile desprinse din aplicațiile pe care le instalați pe Smart TV. Chiar și dacă folosiți un player terț sau un dispozitiv pentru streaming, gen Chromecast sau Apple TV, imaginiea preluată de la acele aparate este analizată, iar rezultatul testului e trimis către producător. Până și numărul canalului la care vă uitați poate ajunge la compania din spatele televizorului, împreună cu numele fișierelor video pe care le-ați redat de pe un stick USB conectat la unul dintre porturile USB ale TV-ului. Iar dacă asta nu era suficient, pentru că toate dispozitivele conectate la internet din casa voastră folosesc un singur IP atunci când sunt online, riscați să vă uitați la o anumită emisiune sau clip pe TV și să vedeți reclame legate de acel tip de conținut pe laptop, telefon sau tabletă.
În situația în care îmbrățișați cu două mâini ideea că nu aveți nimic de ascuns, e dreptul vostru. Din păcate, lista filmelor vizionate de voi săptămâna trecută are mari șanse să nu ajungă doar la una dintre companiile menționate mai sus. Pentru că acele date sunt livrate în format necriptat prin internet, ele pot fi preluate de terți cu ușurință, indiferent dacă este vorba de hackeri sau de operatorul vostru de internet. Pe principiul atacurilor de tip omul din mijloc, man in the middle, în sens invers, TV-ul vostru poate executa comenzi care nu vin neapărat de la Vizio, de exemplu, ci de la altcineva. Dacă mai luăm în calcul faptul că majoritatea Smart TV-urilor noi vin cu microfoane și camere web, nu trebuie să ne aducem aminte de scandalul Samsung de acum câțiva ani, pentru a realiza amploarea riscului la care suntem expuși. Vă entuziasmați că puteți schimba postul TV doar printr-o afirmație? Toate celelalte afirmații pe care le-ați făcut în fața lui și nu au legătură cu redarea de conținut multimedia, pot fi preluate de terți. Din cauza unor astfel de scenarii este înfricoșător faptul că puteți fi urmăriți prin TV.
Lăsând comentariile acide deoparte, trebuie menționat că sud-coreenii se apără, spunând că securitatea datelor este la un nivel înalt și că informațiile colectate nu sunt folosite în scopuri publicitare. Mai jos aveți răspunsul oficial al Samsung.
„Samsung tratează cu seriozitate viața privată a utilizatorilor săi. Pentru toate Smart TV-urile Samsung, folosirea informațiilor selectate va fi efectuată în condiții de maximă transparență. Utilizatorii au posibilitatea de a opta pentru folosirea sau dezactivarea serviciilor oferite de noi. Ne folosim de soluții de securitate și practici standarde în industrie, inclusiv criptări de date, pentru a securiza informațiile personale ale utilizatorilor și pentru a preveni colectarea și folosirea lor neautorizată.
Recunoașterea amprentei vocale, cea care le permite utilizatorilor să controleze televizorul prin comenzi vocale, este o funcție a televizoarelor Samsung Smart și poate fi activată sau dezactivată de către utilizator. În cazul în care utilizatorii activează funcția de recunoaștere vocală, informațiile colectate vor fi doar cele care presupun comenzi ale televizoarelor sau propoziții folosite pentru căutări. Utilizatorii pot afla cu ușurință dacă această funcție este activată cu ajutorul iconiței sub formă de microfon care apare pe ecran.
Samsung nu comercializează informațiile selectate părților externe. Dacă un utilizator acceptă termenii și condițiile impuse și folosește funcția de recunoaștere vocală, informația va fi livrată către un furnizor extern în timpul comenzii vocale efectuate. În acel timp, comenzile vocale sunt trimise către un server, unde are loc procesul de căutare a conținutului, iar apoi conținutul dorit este afișat pe ecranul televizorului.
Samsung încurajează utilizatorii să contacteze compania atunci când au nemăluriri sau întrebări despre produse.”
Nu vă conectați Smart TV-ul la internet
Aproape în mod inevitabil, indiferent dacă sunteți sau nu un fan al ideii de Smart TV, orice televizor recent incorporează funcții inteligente, conectivitate la internet, aplicații terțe și un sistem de operare complex. Nu are nici o legătură pasiunea voastră pentru a profita de ele sau nu.
Pentru a preveni într-un mod eficient orice scenariu malițios, mai ales dacă vă petreceți cea mai mare parte a timpului uitându-vă la ProTV sau HBO, nu vă conectați televizorul la internet. Intrați în meniul de configurare și deconectați-vă de la rețeaua WiFi. Dacă găsiți funcția, încercați să faceți TV-ul să vă uite parola pentru totdeauna. Scoateți cablul de ethernet din spate.
Astfel de gesturi aparent radicale vor obliga TV-ul, printre multe alte beneficii, să nu vă mai servească reclame când vă așteptați mai puțin sau în meniurile în care acestea nu au ce căuta. Din nou, un astfel de scenariu poate părea absurd, dar nu a trecut un an de când cei de la Samsung și-au cerut scuze că vă băgau reclame și dacă vă uitați la filme de pe un stick USB.
Vreți să vă faceți noul sau vechiul vostru TV smart? Investiți într-un Apple TV, Chromecast, Fire TV sau chiar și un HTPC. Indiferent care este soluția care vă încântă cel mai mult, aceea va fi mai sigură și mai deșteaptă decât orice TV. Un astfel de dispozitiv poate să stea fără probleme conectat la internet, iar riscurile aferente sunt infime către inexistente. Software-ul de pe un televizor poate beneficia de actualizări timp de 2-3 ani, în cel mai optimist caz, în timp ce un TV Box este mult mai andurant în timp. În plus, un Apple TV de generația a treia este 350 de lei, nu 2000, 3000 sau 8000 de lei. Ca urmare, vă este mult mai ușor să-l schimbați în momentul în care v-a dezamăgit.
Puteți încerca să dezactivați funcțiile din Smart TV
Ați fi tentați să credeți că meniul televizorului vostru este suficient de clar încât să nu trebuiască să-l deconectați complet de la internet pentru a câștiga un pic de confort psihologic suplimentar sau liniște sufletească. Realitatea vă va demonstra contrariul. Din momentul în care l-ați conectat la internet, încep valurile de potențiale probleme.
Monitorizarea tuturor activităților voastre online desfășurate pe Smart TV, aproape de fiecare dată, se desfășoară implicit. Procesul dezactivării acestor funcții este complet diferit de la producător la producător, iar numele meniurilor în care se ascund astfel de detalii nu este deloc sugestiv. Pe TV-urile Vizio de exemplu, un brand foarte popular în SUA, funcțiile de tracking sunt ascunse în spatele unei denumiri incredibil de ambigue – Smart Interactivity. Pentru a o dezactiva, trebuie să intrați în System – Reset & Admin. Pe TV-urile LG există o setare intitulată Collection of watching info, la Samsung puteți dezactiva Voice Recognition în meniul Smart Features pentru a dezactiva posibilitatea acestuia de a vă asculta conversațiile din casă. Există multe variante și este aproape imposibil să le știe cineva pe toate, din acest motiv am și insistat pe soluția cu deconectarea fizică de la internet.
Un Smart TV este primul pas către Internetul Lucrurilor
În fiecare săptămână citim noi informații despre Internet of Things, IoT sau Internetul Lucrurilor. Acest concept menit să agregheze un amalgam de dispozitive din categorii diferite sub o singură umbrelă sună foarte bine în teorie. Oricine își dorește să controleze tot ce are în casă, de la prize și becuri, până la frigider și cuptor cu microunde, prin intermediul smartphone-ului sau din celălalt colț al lumii. Din păcate, se descoperă deseori vulnerabilități grave de securitate în aceste implementări. Ca și în cazul unui Smart TV, nu puteți instala un antivirus în priză. Din acest motiv, ar fi bine să priviți cu o anumită reticență ideea de dispozitive casnice Smart, iar dacă din meniul televizorului vostru nu înțelegeți exact ce înseamnă o funcție, dezactivați-o complet, este cea mai bună soluție.