Tendințele anului 2015 în materie de tehnologie – Mult real, puțin digital
După o evoluție fulminantă a dispozitivelor mobile în ultimii ani, 2015 va fi o perioadă de pauză. Experții estimează o scădere a folosirii gadgeturilor și rețelelor sociale. Totuși, sunt câteva tendințe pe care se vor dezvolta următoarele produse din domeniul tehnologiei.
Primul iPhone era prezentat în ianuarie 2007 și din vara acelui an avea să pornească o perioadă de dezvoltare intensă a dispozitivelor mobile. În 2015, la opt ani distanță de la acel moment, oamenii vor ajunge să prefere viața mai simplă în defavoarea gadgeturilor.
Companii precum Samsung sau Google au introdus tot felul de funcționalități în gadgeturi și serviciile online, dar experții preconizează pentru anul viitor un regres în acest domeniu. Această tendință va afecta și rețelele sociale, giganți precum Facebook pierzând deja din utilizatorii mai tineri. Analiza pentru 2015 a fost realizată de agenția Hotwire și prezentată în raportul „Digital Trends“.
„Deși vor fi la fel de mulți oameni care vor dori ultimul iPhone sau ceas inteligent, există un grup însemnat de oameni care vrea să ia o pauză de la tehnologie. Bun venit în era noilor conservatori“, se arată în raport, conform „The Daily Mail“. Experții afirmă că o parte din vina îndepărtării de tehnologie aparține companiilor care împing spre utilizator tot mai multă publicitate prin produsele lor. „Cu toții știm că există un contract între noi și web. Putem accesa conținut gratuit, iar companiile ne prezintă reclame. Este însă o masă de oameni, în creștere, care vrea să ia acest contract, să-l ardă și să danseze pe cenușa lui“, spun specialiștii.
Timpul petrecut de oameni pe rețelele sociale scade mai ales în țările în care acestea au debutat în urmă cu ani buni, cum ar fi cele din Vestul Europei și Statele Unite ale Europei. Un alt indiciu a fost oferit de proiectul dispozitivului noPhone. E un bloc de plastic creat sub forma unui telefon. Este un „no phone“ pentru cei care vor să se distanțeze de viața încărcată cu prea multă tehnologie. Mai mult, studii recente arată că 53% din oameni devin irascibili când nu își pot verifica telefonul sau profilurile online o anumită perioadă de timp. Pentru mulți, distanțarea de tehnologie este la fel de tensionată ca mersul la dentist sau ziua propriei nunți.
„A devenit deja o formă de laudă să anunți că nu mai ești pe Facebook și tot mai mulți oameni încep să se distanțeze de mediul online, concentrându-se pe meditație sau alte lucruri din viața reală. Există un curent contra lumii digitale, cine s-ar fi gândit la așa ceva?“, se mai arată în raportul Hotwire. Totuși, acest raport nu arată că în 2015 omenirea va renunța cu totul la tehnologie.
Prețul per dispozitv va scădea și vor fi eficientizate anumite lucruri pe care oamenii le fac, cum ar fi comerțul sau transporturile. De asemenea, sănătatea va fi mai bine monitorizată prin gadgeturi și aplicații. Astfel, pacienții vor fi în directă legătură cu medicii lor fără să trebuiască să se deplaseze la cabinetele acestora. Google și Apple au pachete similare de produse, iar alți dezvoltatori pot folosi infrastructura acestor giganți și senzorii din telefoane pentru a monitoriza activitatea fizică a sau ritmul cardiac ale unei persoane. Verificarea se poate face și prin ceasuri inteligente sau brățări de fitness.
Cele mai importante trei tendințe din 2015
Anul 2015 va fi unul în care dezvoltarea gadgeturilor va fi încetinită, oamenii dorind o ușoară distanță de această agitație, dar vor fi îmbunătățite produsele care se folosesc de astfel de produse.
Întâi de toate, se vor dezvolta plățile electronice prin tot felul de dispozitive. La final de 2014 se poate plăti cu telefonul sau cu ceasul inteligent, dar anul viitor vom vedea o explozie de creații. Primul pas a fost făcut printr-o mănușa pe care utilizatorii o pot folosi ca să plătească la magazin. Prototipul este testat în Marea Britanie, nu necesită PIN și se conectează la un cont din care poate folosi fondurile. Utilizatorii pot monitoriza cât mai au în cont, ce au cumpărat și de unde, dar și cât au cheltuit cu fiecare achiziție.
Mașinile autonome vor deveni mai bune în 2015, dar mai ales vor fi dezvoltate moduri noi de a interacționa cu ele. Un prim pas a fost făcut de BMW, care a integrat într-o aplicație de ceas inteligent controalele necesare pentru a parca mașina și pentru a vedea date importante despre aceasta: cât combustibil mai are, dacă sunt geamurile deschise sau unde este parcată. Tehnologia este testată pe BMW i3, dar și Jaguar, Tesla Motors, Volvo și Google au planuri similare.
Dacă anul acesta dronele au fost folosite mai ales pentru a filma, în 2015 le vom vedea livrând produse. Rușii și americanii fac primele teste, iar livrarea de mâncare este domeniul în care vor debuta. CopterExpress din Rusia poate căra pachete de până la cinci kilograme și poate zbura cu o viteză maximă de 40 kilometri pe oră. Dronele sunt monitorizate prin GPS și timpul de livrare este mult redus. Amazon realizează teste similare în SUA, dar acest magazin online vrea drone pentru a livra cărți, gadgeturi și alte produse destul de ușoare din depozitele sale.