Operatorul Orange moare. Renaște drept Orange care vrea să îți vândă toate gadgeturile din jurul tău
Lumea a devenit conectată la Internet și interconectată prin tot felul de dispozitive și senzori. Orange este cel mai nou jucător pe această piață, anunțând în același timp „decesul“ operatorului clasic.
Este joi, 2 octombrie, și în fața multor jurnaliști strânși într-un teatru parizian apare Stéphane Richard, președinte și director executiv Orange. Într-un discurs lung, însoțit de o prezentare video, el a trasat direcțiile actualei piețe și direcțiile operatorului francez pentru viitor. Ceea ce s-a văzut la Hello Show, evenimentul anual al inovațiilor companiei, a fost imaginea unui operator care s-a decis să profite cât mai mult de această lume a dispozitivelor de tot felul, conectate la Internet mobil de mare viteză.
În următoarea perioadă vom regăsi dispozitivele pe piață. Magazinele din România, Polonia, Spania și Franța (în 2015) vor fi modificate și orientate pe trei tipuri de servicii: Home, Office și Entertaiment. De asemenea, accelerează dezvoltarea serviciilor de plată electronică prin serviciul Orange Money și în Franța va lansa pe 23 octombrie Homelive de conectare digitală a locuințelor. Abonamentul va fi de aproape 10 euro pe lună, iar utilizatorii vor avea la dispoziție o gamă de senzori inteligenți și dispozitive conectate pe care Orange le va oferi prin partenerii săi.
Proiectul Polaris de la Orange uniformizează conținutul
Orange n-a anunțat, propriu-zis, nimic inovator, nimic nemaivăzut, doar un set de gadgeturi și servicii de care care aduc un plus de comoditate în viețile utilizatorilor. Am remarcat în acest sens Homepoint și Polaris. Homepoint este un hub multimedia capabil să îți încarce wireless dispozitivele și să creeze un hotspot WiFi pentru dispozitivele din casă. De asemenea, poți conecta telefonul sau tableta la acesta prin NFC. Va fi în magazinele din Europa de luna viitoare la un preț de 80 de euro.
De ce este important Homepoint? Ei bine, e un gadget pe care l-am mai întâlnit într-o formă sau alta, dar acesta înglobează mai multe funcționalități. De la a fi un hub multimedia prin care poți partaja conținut la a fi o soluție foarte bună de a încărca wireless telefonul.
Polaris este un proiect care presupune că dispozitivele tale sunt interconectate între ele și consumi conținut multimedia la fel pe toate. Ți-ai oprit filmul pe tabletă? Nicio problemă, îl reiei pe telefon sau pe televizor. Orange unește niște piese pentru un produs util, observând tendința ultimilor ani din web și tehnologie ca întreg. În acest sens Orange a mai anunțat și Mobile Connect.
Cum acum te poți conecta pe un site prin Facebook sau Google+, Mobile Connect va fi același lucru, agregând într-o singură aplicație toate conturile tale în care te autentifici printr-un PIN, dar condiția e ca partenerii să introducă serviciul. Richard a afirmat că ceea ce Mobile Connect stochează nu va ajunge pe servere, ci va fi cunoscut doar utilizatorului. Este o abordare similară Touch ID de la Apple.
Orange Pops pentru fitness și sănătate
Sub domeniul „Citizen science“, directorul Orange a mai prezentat și Orange Pops, un gadget purtabil capabil să se conecteze la senzorii pe care i-ai purta pe tine. A prezentat un tricou tehnologizat care îți poate monitoriza nivelul exercițiilor fizice sau a stării de sănătate. Pops comunică apoi cu telefonul și afli dacă ai probleme sau dacă ți-ai îndeplinit programul de fitness.
Pentru educație și nu numai, Orange a prezentat Beacon. Este un modul compatibil Bluetooth Low Energy prin care poți partaja fișiere pe o rază de până la 100 de metri. Am spus de educație, dar Orange Beacon poate fi folosit în muzee, în birouri sau oriunde altundeva unde un număr de oameni trebuie să aibă acces la aceleași date și nu ai de ce să mai configurezi un loc virtual de partajare. De asemenea, mijlocește partajarea între dispozitive diferite. Acesta va costa 39 de euro.
În final, la Hello Show Orange a mai prezentat Orange Datavenue și Orange Drive. Serviciul din urmă a fost gândit pentru a asigura un flux de informații când ești la volan. Google Now poate fi considerată o alternativă. Cum am spus și mai sus, Orange nu a adus neapărat inovații pentru piață, ci pentru Orange și clienții săi, mărindu-și portofoliul cu servicii și produse capabile să genereze plus valoare. Avantajul de care dispune operatorul e că are o bază mare de clienți: 240 de milioane de clienți la nivel mondial.
Revin la Datavenue și ce face acest serviciu. Din denumire se vede că e vorba de „data“, mai precis „Big Data“. Ei, Orange colectează multe date și le poate procesa, iar dezvoltatorii și partenerii din industrie vor avea acces la ele. Ce primește utilizatorul (dacă dorește)? Informații. În mare parte vor fi informații comerciale, cam ce face Apple cu iBeacon în magazinele sale sau Facebook pe baza a ceea ce apreciezi pe rețeaua socială. Deocamdată, Big Data pare să fie foarte bine exploatat pentru marketing mai accelerat.
Ce înseamnă toate astea pentru Orange?
Orange, și piața, se schimbă în acești ani mai mult ca oricând. Avem aceste noi categorii: dispozitive purtabile și Internet of Things în care dacă te prinzi ce funcționează, vei avea succes cum are Google acum din căutări online. Orange este un alt jucător care mută pe această piață și cel mai probabil va avea succes cu unele produse cum cu altele va eșua.
Casa va deveni mai inteligentă, gadgeturile mai interconectate și e clar că vechile strategii de business nu vor mai funcționa mult timp. Operatorul francez încearcă să anticipeze ce vine după abonamentele cu mii de minute și SMS-uri. Cu actualul portofoliu prezentat în linii mari mai sus se descurcă excelent. Totuși, nu este prima companie cu aceste idei. Are însă baza de clienți către care poate împinge aceste produse, spre deosebire de alții care debutează cu un număr mult mai mic de posibili utilizatori (poate chiar deloc).
Operatorul telecom clasic dispare, minutele și SMS-urile nu mai sunt punctele fierbinți ale telecomunicațiilor, iar Internetul prin WiFi este tot mai popular. Asta nu înseamnă că în prezent sunt bani în Internet of Things. Nu sunt, dar Orange și alte companii similare se asigură că atunci când banii vor veni, ele sunt deja acolo și-i primesc.