Black Friday 2014: De ce se măresc prețurile înainte de Vinerea Neagră?

de: Răzvan Băltărețu
08 11. 2014

Black Friday 2014 debutează în România pe 21 noiembrie. Totuși, clienții acuză anual că magazinele măresc prețurile și apoi spun că fac reducere. Iată de ce le măresc și au voie.

FOTO amarillo.com

Black Friday 2014 va aduce, cu siguranță, câteva măriri „subite“ de prețuri. Deși sunt imorale, sunt legale și magazinele știu asta. Cele mari au ajuns să se ferească de astfel de practici din cauza buzz-ului care se naște pe rețelele sociale. Cele mici sau încă „neprinse“ încă practică astfel de strategii. De ce se măresc prețurile înainte de Black Friday? În primul rând, pentru că se poate. Pe cât de cinic sună, realitatea e că magazinul decide ce prețuri practică, ce reduceri face, când ridică prețul și când taie drastic din el.

Mecanismul la care apelează unele magazine pentru a mări prețul înainte de Black Friday se bazează pe prețul inițial și cel la care s-a ajuns după un timp „de raft“ al produsului. Voi detalia acest mecanism pe baza unui iPhone (oricare model, indiferent de an) pe care, să spunem, Apple l-a lansat pe piață la 1 martie. Atunci, telefonul a venit cu un preț în retail de 600 de dolari, aproximativ 3.000 de lei pentru țări ca România. Acest telefon, ca toate produsele, începe de la 3.000 de lei cu mici fluctuații, de la magazin la magazin, de câteva zeci de lei. La 1 septembrie, prețul a mai scăzut. Telefonul este deja pe piață de câtva timp, interesul a mai scăzut, au mai apărut alte modele. Prețul, să zicem, a ajuns la 2.500 de lei.

Noul preț nu este însă bătut în cuie. Dacă magazinul dorește să îl vândă din nou la 3.000 de lei, o poate face. N-o face însă pentru că este o presiune concurențială în piață și trebuie să vândă cât să aibă și profit. Astfel, ajustează prețul în concordanță cu concurența ca să nu rămână cu telefonul, pe care a dat bani, pe stoc. Totuși, înainte de Black Friday poate lista telefonul la prețul de 2.890 lei, spre exemplu, mai mult de 2.500 de lei, dar mai puțin decât prețul inițial. Legal este acoperit, moral nu.

Black Friday 2014 și cum se vor mări prețurile

Cu siguranță și anul acesta vor fi prețuri modificate. Unele magazine le vor crește la un anumit nivel, aplică o reducere și le aduc în Vinerea Neagră la un preț ceva mai mic sau aproximativ cât e într-o zi obișnuită. Nu se aplică însă strategia la toate produsele, ci la cele mai dezirabile. Românii sunt „sensibili“ la preț și sunt tentați să cumpere de fiecare dată, ca oricare alt client din oricare altă țară, când văd reduceri masive. Cele de tipul: -70% sau -40% sunt tentante și, totodată, ireale în multe cazuri.

Sfatul „Playtech“ este simplu: dacă ceva e prea bun ca să fie adevărat, atunci așa este. Black Friday 2014, ca toate de până, ar trebui să fie un eveniment al consumului în care magazinele reduc masiv stocurile de produse vechi, iar clienții care au așteptat șase sau opt luni să-și ia un smartphone, o mașină de spălat, un TV sau orice altceva nou, au acum ocazia. În România însă apar și produse lansate de curând, iar campaniile de reduceri au tot curs anul acesta. Noua cheie e retailului online este că românii cumpără când aud că e campanie de reducere, dar asta nu înseamnă că și reducerile sunt masive sau la produse dorite.

De Black Friday 2014 urmărește Playtech

Am început campania de Black Friday 2014 cu istoria acestui eveniment. Vom mai avea reportaje, liste de prețuri, sfaturi și multe altele. Până pe 21 noiembrie pune-ți la punct lista de produse pe care le vrei, fă-ți bugetul și conturi pe site-urile de pe care vei cumpăra. Roagă-te și la sfântul zeu al tehnologiei să țină în picioare și în Internet site-urile magazinelor ca să îți cumperi ce vrei.