God of War: Ascension – Kratos la origini [REVIEW]
Ne apropiem cu pasi repezi de noua generatie de console, insa Sony Santa Monica doreste sa demonstreze cu God of War: Ascension ca hardware-ul din PlayStation 3 inca mai are cativa cai putere neexploatati la bord. Asemeni lansarii lui God of War II pentru generatia precedenta de console, Ascension este inceputul cantecului de lebada al generatiei actuale, care va continua probabil cu The Last of Us si cu Beyond: Two Souls pe parcursul anului. Merita insa noul God of War: Ascension sa se alature celorlalte titluri din serie pe lista celor mai bune jocuri PlayStation?
Poveste
Pentru ca finalul lui God of War III lasa foarte putin loc de continuare, studioul Sony Santa Monica a decis sa mearga in trecutul protagonistului Kratos. Cronologic, Ascension ar fi primul joc si prezinta aventurile anti-eroului in incercarea de a scapa de juramantul pe care il are fata de Ares, zeul razboiului. Cautand prin mitologia greaca creaturi pe care Kratos nu le-a ucis inca, creatorii jocului au gasit Furiile, cele trei surori care aplicau justitia asupra celor care nu isi indeplineau juramintele.
Acestea servesc drept antagoniste pe tot parcursul jocului, incercand sa ii puna bete in roate lui Kratos la orice pas. Fie ca acesta incearca sa ajunga la oracolul din Delphi, sa repare statuia lui Apollo sau sa evadeze din Hekatonkheires, Furiile il vaneaza fara incetare. Acest lucru inseamna ca jocul este in mare parte privat de celebrele lupte cu bosi din jocurile precedente, fiind probabil jocul cu cele mai putine astfel de confruntari din serie.
De altfel, God of War: Ascension este in mare parte privat si de prea multe secvente cinematice, povestea fiind avansata de cele mai multe ori prin momente in-game regizate, in care sunt schimbate un minim de replici. Pe parcursul jocului apar cateva “filme” realizate de un studio extern, in care personajele par a fi pictate, care explica originea Furiilor si conflictul interior al lui Kratos, insa cand tragi linie, tot jocul se bazeaza pe o premiza subtire, a carei concluzie nu este foarte satisfacatoare. De fapt, avand in vedere ca stiam deja in ce directie va merge povesetea, scenaristii nici nu aveau prea multe optiuni. Analizand tot pachetul Ascension, probabil acest aspect al jocului este cel mai slab. Intr-un joc God of War insa, povestea este probabil si cel mai putin important element. Faptul ca este prezentata intr-un mod non-cronologic nu ajuta deloc, primele secvente din joc fiind plasate pe undeva pe la sfarsitul actiunii efective.
Gameplay
Dupa cinci jocuri lansate pe PlayStation 2, PSP si PlayStation 3, avem o idee destul de clara despre gameplay-ul din God of War: Ascension. Kratos manuieste Blades of Chaos, are un atac usor si un atac greu si poate sa rupa in bucati orice inamic cu o simpla apasare de buton. Ei bine, formula a fost imbogatita pentru noul titlu, sistemul de lupta primind niste upgrade-uri care fac jocul ceva mai complex si totodata mai greu de stapanit, chiar si de veterani ai seriei.
Personal am avut probleme in adoptarea mecanicii de prindere a inamicilor cu lanturile. Aceasta noua abilitate a lui Kratos se activeaza cu butonul R1 si tine inamicul respectiv pe loc, in timp ce poti ataca in continuare alti oponenti. Dupa prindere, avem acces si la doua noi atacuri foarte utile in luptele mai aglomerate, in timpul carora Kratos este invulnerabil la atacuri.
Acestea trebuie stapanite inca de la inceput, intrucat chiar si cei mai slabi inamici din joc sunt mult mai puternici decat in jocurile precedente. Creaturi care erau folosite pe post de carne de tun in orice alt God of War, pot servi acum rolul de mini-boss, necesitand mai multa indemanare, mai multe lovituri si o strategie mai avansata pentru a le putea dobori. Din fericire, noul Rage Meter ofera accesul la un set nou de abilitati speciale cand este activat, iar puterea loviturilor creste odata cu nivelul acestuia. Pentru a adauga putina tensiune luptelor, designerii au decis ca orice atac asupra lui Kratos sa scada nivelul de furie.
Aceste noi mecanici sunt combinate cu patru elemente aliniate zeilor si aplicate asupra Blades of Chaos (Ares, Zeus, Hades si Poseidon). Fiecare dintre acestea include cate o putere magica si combo-uri devastatoare, adaugand totul la un sistem de lupta care pare familiar la inceput si devine din ce in ce mai complex. Nu trebuie uitate nici Amuleta lui Uroborus si Piatra lui Orkos care pot incetini timpul sau pot crea o clona a lui Kratos, alaturi de cateva armel secundare. Toate acestea sunt introduse pe parcurs, asa ca progresia prin sistemul de lupta este organica. Unii jucatori s-ar putea insa simti coplesiti de toate aceste aditii.
Si de aceasta data, Kratos pleaca intr-o aventura de proportii epice, insa viziteaza foarte putine locuri pe parcursul acesteia. Tot ce apucam sa vedem in Ascension sunt orasul Kirra, templul din Delphi, statuia lui Apollo (in care se petrece practic jumatate de joc) si Hekatonkheires. Toate acestea sunt modelare si prezentate intr-un mod foarte placut din punct de vedere vizual, insa nu prea pot fi comparate cu Templul de pe spatele lui Kronos, sau cu introducerea din God of War III pe spatele titanului Gaia. Per total, avem parte de mai putine momente bombastice si de mai multa actiune “la sol”, impotriva valurilor de inamici fara creier.
Majoritatea oponentilor sunt variatii pe teme abordate anterior, celebrele specii de satiri, gorgoni, minotauri, muze si harpii facandu-si din nou aparitia. Desigur, exista si cateva creaturi noi, care ofera variatie datorita abilitatilor Poti intalni acelasi tip de creatura de mai multe ori pe parcursul jocului, insa atacurile sale pot fi diferite, in functie de elementul pe care il foloseste (aceleasi ca in cazul lui Kratos: foc, gheata, fulgere sau suflete).
Mi s-a parut ciudata aditia unui numar mai mare de puzzle-uri decat in jocurile precedente. Probabil ca nu imi atrageau atat de mult atentia, daca nu stateam chiar si un sfert de ora invartindu-ma in anumite niveluri pentru a gasi rezolvarile. Initiativa nu este rea, iar unele puzzle-uri sunt chiar inteligent realizate, necesitand o gandire “out of the box” prin utilizarea mecanicii de manipulare a timpului. Ritmul jocului se cam rupe insa in momentul in care rezolvarea dureaza prea mult.
Desi probabil credeti ca am o parere destul de negativa despre joc deja, adevarul este ca m-am simtit foarte bine alaturi de Ascension, chiar si fara o poveste foarte dezvoltata si cu un sistem de lupta mai dificil. Mai grav este faptul ca jocul este foarte nefinisat si la cateva zile de la lansare inca include un bug care te poate opri din joc. Bug-uri apar in mai multe ipostaze, si probabil cu timpul vor fi reparate, insa aveam pretentii mai mari de la Santa Monica, cel mai respectat studio Sony.
Pentru prima data in istoria seriei God of War, am primit si o componenta de multiplayer, realizata in stilul pe care il cunoastem din campanie. Exista patru moduri de joc: o variatie de Domination, un Capture the Flag, Deathmatch in opt sau patru jucatori si un Horde Mode, care poate fi jucat de unul sau doi jucatori simultan. Sistemul de lupta este similar cu cel din Single Player, insa camera fixa nu prea se intelege cu ideea de multiplayer online. Fiecare jucator se va alatura unui zeu (aceiasi ca in cazul puterilor lui Kratos) si va progresa printr-o metoda similara cu alte jocuri de multiplayer contemporane. Poti cumpara noi armuri, magii, obiecte care folosesc pe post de perk-uri si arme. Fiecare obiect adaugat personajului adauga sau scada atribute, iar fiecare jucator isi poate gasi combinatia ideala experimentand.
Pe langa faptul ca pentru a castiga ai de multe ori mai multa nevoie de noroc decat de iscusinta, in momentul in care mai mult de doua personaje se dueleaza pe ecran, este foarte greu sa iti gasesti personajul in multime. Acest lucru este si mai accentuat de faptul ca apar tot felul de efecte colorate si de mesaje text care creaza si mai mult haos. Cand functioneaza, jocul este distractiv, insa de cele mai multe ori modul multiplayer este frustrant. Hartile sunt extrase fie din alte jocuri God of War, fie creatii originale si sunt construite asemeni labirintelor, oferind mai multe cai de acces spre aceleasi zone. Avand in vedere ca jocul nu ofera decat o camera fixa, poate includerea unui mini-map nu era o idee atat de rea. Pentru un prim efort insa nu ma pot plange. Este primul mod de multiplayer de acest fel si cu siguranta studioul va invata din greseli. Jocul functioneaza in parametrii dati, insa poate pe viitor vom vedea o evolutie a acestui mod in ceva cu adevarat atractiv.
Grafica si sunet
Daca este un capitol la care studioul Santa Monica este maestru, cu siguranta acesta este aspectul vizual al jocului. Ascension este probabil cel mai avansat joc de consola din acest moment. Avem de a face cu personaje realizate migalos, iar camera se apropie de multe ori in timpul luptei, demonstrand ca modelele detaliate si animatiile fluide nu apar doar in secventele cinematice, ci sunt in joc tot timpul. Anumite texturile din niveluri ies uneori in evidenta din cauza rezolutiei scazute, insa personajele sunt impecabile.
Kratos este probabil cel mai detaliat personaj care a aparut pana acum intr-un joc video. Atat modelul 3D realizat cu mare atentie, textura folosita pentru acesta dar si animatiile sunt incredibile. Cu atat mai impresionant este faptul ca noul God of War ruleaza pe PlayStation 3, hardware lansat in 2006. S-au pastrat si proportiile impresionante ale nivelurilor, care ofera peisaje frumoase si il fac pe Kratos sa para un mic purice pe ecran in momentele mai speciale. Efecte de particule omniprezente, iluminare in timp real si un motion blur aplicat tuturor obiectelor in miscare sunt doar cateva dintre atuurile noului joc asupra concurentei. Din orice unghi ai privi, God of War: Ascension este de departe jocul care demonstreaza adevaratele capabilitati ale consolei de la Sony.
Sunetul este de asemenea in ton cu ceea ce am primit in jocurile precedente, vocile fiind realizate de actori deja familiarizati cu personajele si universul in cadrul lui Kratos si Gaia, dar si de actori noi in rolurile Furiilor si Orkos. Rezultatele sunt foarte placute, dar din pacate jocul include prea putine replici, iar vocile apar mult prea rar pentru a lasa o impresie de durata. Muzica in schimb este excelenta, toate melodiile incluse in joc fiind realizate de o orchestra foarte bine dirijata, care reuseste sa capteze perfect tonul jocului.
Concluzii
God of War: Ascension nu este cel mai bun joc de pe PlayStation 3. Nu reuseste nici macar sa fie cel mai bun joc God of War, sau cel mai bun action-adventure de pana acum. Este insa un episod nou din serie, care este clar adresat fanilor. In timp ce povestea poate lasa de dorit, gameplay-ul va va tine lipiti de joc pana la sfarsit. Dificultatea a fost ridicata in acest titlu, iar acest lucru va da batai de cap nou-venitilor in serie. Sugerez chiar si celor mai experimentati sa joace mai intai pe dificultate normala inainte de a trece la Hard sau Titan.
Multiplayer-ul este o aditie interesanta, insa este executata stangaci. Asta nu inseamna ca nu te poti simti bine alaturi de acest mod de joc, insa . Adunand toate acestea, ce ramane din God of War: Ascension? Un joc extraordinar din punct de vedere vizual, cu probleme tehnice pe alocuri, cu un multiplayer asa-si-asa si cu un gameplay foarte satisfacator. Orice fan God of War trebuie neparat sa incerce acest joc, iar orice detinator de PlayStation 3 ar trebui sa isi imbogateasca colectia cu noul Ascension. Avand in vedere ce poate sa faca Sony Santa Monica pe aceasta consola deja invechita, astept cu interes urmatorul sau proiect pentru noul PlayStation 4.
Galerie
[dmalbum path=”/wp-content/uploads/dm-albums/God of War Ascension/”/]