05 apr. 2012 | 14:19

Intel si Apple, in concepte de marketing

FEATURE
Intel si Apple, in concepte de marketing

Acum cateva zile, Bogdan Georgescu, Channel Account Manager Intel Romania, a mentionat un concept de marketing, unul de foarte mare succes, pe care Intel doreste sa il adopte in ceea ce priveste segmentul de Ultrabook-uri. Despre ce este vorba, mai exact? Vedem in continuare, mai ales ca mie imi place mie sa despic firul in patru, drept urmare voi incerca sa si explic acest concept.

Sunt doar cativa ani de cand o companie renumita pentru simplitatea produselor sale s-a gandit sa revolutioneze modalitatea in care consumatorul percepe un produs IT, ma refer aici la computere si ulterior telefonul mobil. Apple, caci despre ei este vorba, isi foloseste brandul pentru a fi competitiv pe multe segmente de piata. Aceste segmente includ industria de computere, consumer electronics cu iPod, distributie de muzica digitala prin iTunes, piata de smartphone-uri si aplicatii cu AppStore, piata de tablete si chiar si segmentul de distributie TV cu Apple TV. Exista chiar o prezenta puternica a acestuia si in domeniul reclamelor cu reteaua iAd.

Timp de cativa ani, strategia de marketing a lui Apple a fost crearea de produse inovatoare si de servicii aliniate unui punct central, Mac-ul, ce permite conectarea si editarea informatiilor de pe toate instrumentele digitale produse de companie. Ceva mai recent, acest punct central a devenit experienta in sine a utilizatorului cu produsele Apple. Compania ofera acum o experienta de utilizare integrata, armonioasa in ceea ce priveste toate dispozitivele sale folosind iCloud ca si un hub central si promovandu-l ca atare.

Personalitatea lui Apple se bazeaza pe emotii, cand spui Apple trebuie sa te gandesti la imaginatie, lifestyle, libertate, simplitate. Simplitatea sta la baza acestui concept. Un produs Apple este frumos, elegant, inteligent insa in prmiul rand simplu de utilizat si seamana foarte mult ca si interfata si mod de utilizare cu altul. Gesturile folosite pe un iPod sunt prezente si pe iPhone, iPad si Mac.

In ceea ce priveste comparatia cu Intel, aici producatorul se axeaza desigur pe segmentul de ultrabook-uri. Lansarea lui MacBook Air a desemnat o revolutie in domeniul laptopurilor fiind cel mai subtire si mai usor la ora actuala, chiar si acum se numara printre cele mai portabile. Ce avea diferit un MacBook Air fata de un laptop normal? Ei bine, procesorul nu era un Core 2 Duo obisnuit ci unul fabricat special pentru Apple la momentul respectiv. Avea un consum mai redus si degaja o cantitate de caldura mai mica, putand fi implementat intr-o carcasa mai subtire si putand oferi o autonomie mai ridicata.

Ultrabook-ul si-a facut aparitia la sfarsitul anului 2011 cu modelul ZenBook de la ASUS. Ce aveau in comun aceste doua laptop-uri, produse la cativa ani distanta unul de celalalt? Pe langa CPU-ul low voltage, carcasa din aluminiu, autonomia si eventual si pretul nu prea multe, recunosc ca ZenBook-ul este mai puternic ca si configuratie ca primul Air, insa este comparabil cu modelul actual de pe piata. Pana si diagonala display-ului 11,6 inci si 13,3 inci este aceeasi ca a actualelor Air-uri.  Alegerea pentru design a fost de inteles, iar ASUS a tinut sa imbratiseze un concept de marketing de succes, mai bine zis unul de productie. Trebuie sa recunoastem, Zenbook-ul este unul dintre cele mai usoare si mai frumoase Ultrabook-uri de pe piata.

Ziceam la inceputul articolului de conceptul de marketing pe care Intel doreste sa il urmeze. Ei bine, este vorba de promovarea Ultrabook-ului ca un brand de sine statator. De la aparitia produsului Apple, consumatorul care dorea un laptop extrem de subtire preciza ca doreste un MacBook Air, nu „un laptop foarte subtire”. Aici se vede puterea brandului. La capitolul smartphone-uri e la fel. Consumatorul spune ca doreste un „smartphone cu Android” sau un terminal „Windows Phone”, insa nu ai sa il auzi cerand „un telefon cu iOS”, ci un iPhone. Aici doreste gigantul sa creeze un brand. Utilizatorul care isi doreste un ultrabook trebuie sa ajunga sa il ceara in acest fel, si nu „un ASUS Zenbook” sau „un Toshiba Portege” sau „un HP Folio”.

Exista un mic element care a fost omis in aceasta discutie. Apple detine „un singur produs” de acest tip, pe cand Ultrabook-ul este „produs de la mai multi integratori”. Acest lucru poate avea avantaje, dar si dezavantaje. MacBook Air era un singur produs creat de o singura companie, iar Ultrabook-ul reprezinta mai degraba o categorie de produse, pentru ca sunt implicati mai multi producatori. Corect ar fi sa ii spunem segment de produse, nu brand. Acest simplu fapt ar putea fi de ajutor pentru Intel in promovarea acestuia, piata fiind invadata de mai multe modele fiecare cu campania de promovare proprie. ASUS a venit desigur cu o serie de reclame frumoase pentru produsul lor insa nici ceilalti competitori nu stau deoparte. Chiar si Intel face tot posibilul sa isi promoveze Ultrabook-ul folosind o campanie proprie de reclame worldwide.

Daca va aduceti aminte, a mai existat o tentativa de a crea un segment de laptop-uri usoare folosind procesoare cu un consum mai redus de energie. Acestea purtau numele de LV (Low Voltage) sau ULV (Ultra Low Voltage). Acel segment nu a avut atat de mult succes, deoarece performanta era ceva mai redusa decat se astepta consumatorul. Era de vina totusi si piata la acel moment, utilizatorul alerga dupa cat mai multa putere de calcul, in situatia in care laptopul nu era produsul predominant pe biroul acestuia. Situatia s-a mai linistit in ultima vreme, procesoarele actuale au inceput sa faca fata cu brio oricarui element software mai complex si a venit momentul pentru un design cat mai atragator si mai subtire.

Ultrabook-ul este mai similar lui MacBook Air decat va puteti imagina. Conceptul in sine prevede o serie de „artificii tehnologice” daca le putem spune asa. Pentru a fi atat de subtire si pentru a avea o autonomie ridicata exista cateva elemente care trebuie omise sau pe care trebuie sa se insiste.

In primul rand, conexiunile dintre componente trebuie sa fie cat mai mici, de preferat inexistente pentru a fi cat mai subtire. Din acest motiv, majoritatea ultrabook-urilor, daca nu chiar toate, au procesorul direct pe placa de baza. Procesorul unui laptop nu este chiar atat de des schimbat, in multe cazuri chiar deloc, insa la segmentul ultrabook-urilor si daca ati dori sa faceti acest lucru nu veti putea. Memoria RAM este de asemenea integrata pe placa de baza, si, ca si la MacBook Air, un upgrade este practic imposibil. HDD-ul are aceeasi soarta, mai ales daca e vorba de un SSD. Conectorul este un microSATA (asemanator ca si port cu miniPCI Express insa cu o conectica diferita). SSD-ul este de forma si dimensiunea unei placi de retea Wireless si poate fi schimbat in anumite cazuri doar cu un model asemanator.

Imaginea de mai jos prezinta un ASUS UX21 si un MacBook Air de aceleasi dimensiuni. Dupa cum se vede, placa de baza cu toate componentele ocupa o suprafata de maxim 25 la suta, restul fiind ocupata de baterie.

Din cate stiu, singurul model care permite upgrade-ul la HDD si la Memorie RAM este Ultrabook-ul de la Maguay. Acesta detine o unitate HDD de 2.5 inci SATA si un conector SO-DIMM pentru RAM. Grosimea lui si greutatea este ceva mai ridicata decat la restul modelelor.

Exista o serie de specificatii pe care trebuie sa le respecte un producator pentru a isi eticheta produsul ca si un ultrabook. Acestea sunt prezentate in detaliu in imaginea de mai jos. cele mai importante sunt folosire unui procesor cu un TDP de maxim 17 W, grosimea sa nu depaseasca 18 mm pentru variantele de 13,3 inci si 21 mm pentru variantele de 14 inci sau mai mari. Pentru Ivy Bridge este specificata si o dimensiune de 23 mm pentru variantele cu ecran touchscreen, fapt ce confirma intentiile lui Intel in aceasta directie. Autonomia trebuie sa fie de minim 5 ore pentru toate modelele. Interesanta este platforma SharkBay care va fi speram lansata in 2013, si care precizeaza existenta unui SoC (System on a Chip) cu un TDP de maxim 15 W.

Intel si-a inceput deja campania agresiva pentru promovarea ultrabook-urilor. Reclamele sunt foarte bine regizate si bine gandite, dupa cum se vede si mai jos. Aceasta nu este o campanie in care se vorbeste de performante, specificatii tehnice sau alte elemente tehnice. Reclamele incita la acelasi mod de gandire in a vedea Ultrabook-ul ca si un concept, un produs de sine statator nu ca si o categorie ca oricare alta.

Seria de reclame va fi intial formata din trei versiuni. Fiecare va prezenta Ultrabook-ul ca un produs revolutionar si laptopurile normale ca si produse antice si depasite.

Desperado – cea de mai jos, si-a facut deja debutul pe YouTube si prezinta conceptul mentionat mai sus. Reclama a beneficiat de o campanie platita pe Twitter si are loc in vestul salbatic, imaginea de final fiind intr-o cafenea de genul Starbucks.

House of Flying Laptops – va pune accent pe durata de viata a beteriei, jongland cu elemente de arte martiale fiind asemanatoare cu „House of Flying Daggers” sau „Crouching Tiger, Hidden Dragon”.

Round Table – actiunea va fi pozitionata in evul mediu si va pune accent pe dimensiunile foarte reduse si performantele ridicate ale ultrabook-urilor.

Reclamele au avut un buget generos si au fost regizate de Daniel Kleinman, un director britanic de renume care a participat la cateva din promo-urile filmelor cu James Bond.

Adoptia ultrabook-ului este insa destul de limitata, iar de vina este si pretul destul de ridicat al primelor modele lansate pe piata. Urmatoarea serie, cea cu Ivy Bridge, promite mai multa performanta si un pret mai redus. Segmentul ce va fi lansat in 2013 sugereaza o autonomie extrema avand in vedere ca va fi folosit un SoC cu un consum de doar 15 W pentru toata platforma.

Vom vedea pe parcursul acestor luni cat de mult va reusi Intel sa intareasca aceasta conceptie de simplitate in mintea consumatorului si cat de mult se va apropia, din acest punct de vedere, de MacBook Air-ul de la Apple.

Voi ce preconizati? Va reusi Intel sa transforme termenul de Ultrabook intr-un brand puternic sau va ramane la crearea unei categorii cu acelasi nume?