Google Kowledge Graph: Schimbari majore in cautari
Google a initiat un nou serviciu pentru a ne face cautarea mai usoara: Knowledge Graph. Disponibil momentan doar in SUA, serviciul ne demonstreaza ca Google intelege termenii pe care-i cautam si nu-i mai trateaza ca pe simple asocieri de litere. Cu aceasta noua functie, care se reflecta intr-un panou in partea dreapta a paginii de cautare, gasim informatia cautata mai rapid si facem conexiuni logice.
Pe langa rezultatele clasice, Google va oferi rezultate conextuale concludente pentru materialul cautat. Practic, dupa ce „constientizeaza” ca ai cautat un loc, o personalitate sau un film, trateaza termenul ca atare si ofera informatii relevante pentru respectivul termen. Nu vor lipsi nici listele clasice de rezultate, insa vor veni in partea stanga, sau dupa Knwoledge Graph.
Sistemul Knowledge Graph, desi se afla la inceput, deja face asocieri complexe, agregand informatii din Freebase, Wikipedia, CIA World Factbook. Practic, daca veti cauta Leonardo da Vinci veti vedea instantaneu, intr-un format prietenos, cu poze si alte tipuri de informatii, cand s-a nascut, cand a murit, parintii, ocupatia, opere ale sale, etc. Faptul ca sistemul are o parte importanta de inteligenta artificiala se reflecta exact in conexiunile logice pe care va incepe sa le faca Google.
Sectiunea de „Ce au mai cautat oamenii” va deveni o parte importanta din Knowledge Graph, insa dupa ce cautarile vor fi urmarite o perioada mai lunga, evident. De exemplu, revenind la modelul cu da Vinci, in zona respectiva veti putea vedea alti pictori renascentisti pe care oamenii i-au cautat pe Google imediat inainte sau dupa Leonardo da Vinci. Daca acele nume au fost introduse de mai multi utilizatori, in mod evident exista o legatura intre ele si Leonardo da Vinci, de aceea ele trebuie afisate.
Google incearca sa te ajute sa ajungi mai rapid la informatia cautata. Pentru simplul fapt ca atunci cand cauti Taj Mahal nu te referi la mausoleu, ci la muzician, faptul ca Google actualizeaza informatiile afisate in timp real te ajuta sa dai mai putin clicuri. Pana si grupul sumar de informatii afisate in panoul din partea dreapta a fost perfectionat extrem de bine. Google se lauda ca in zona respectiva, daca introduceti termenul „Tom Cruise”, veti gasi 37% din informatiile pe care le cautati atat atunci, cat si in urmatoarele cateva cautari legate de acelasi subiect.
Aceleasi informatii noi vor fi prezente in cautarile de pe dispozitive mobile cu Android 2.2 sau mai recent si iOS 4 sau mai recent, atat in browser, cat si in aplicatiile dedicate. Ce nu stim insa este cand relevanta se va face si pentru Romania.