Ce este Metro si de ce ar trebui sa ne intereseze?
Desi Metro a ajuns sa fie asociat cu interfata aferenta unor sisteme de operare precum Windows Phone 7 sau Windows 8, acest termen are bazele in aplicatii mult mai vechi create de Microsoft, iar definitia initiala a fost cu totul alta. Folosit initial in Encarta 95, iar ulterior in primul Window Media Center pentru XP, Metro facea referire la o platforma de design pentru interfata aplicatiilor dominata de texte si mesaje.
Cu alte cuvinte, butoanele clasice a caror functionalitate o deduceai sau nu, datorita exemplificarii functionalitatii printr-o icoana mai mult sau mai putin semnificativa, au fost inlocuite cu mesaje clare care eventual insoteau niste icoane simpliste. Cu accent pe utilizarea de fonturi simple si clare, Zune, cu a sa interfata implicita, a fost primul exemplu de terminal usor de folosit datorita interfetei bazata pe mesaje clare integrate in zone dreptunghiulare.
In aceeasi perioada cu Zune si, la scurt timp dupa, cu Windows Phone, Metro a fost definit ca un limbaj de design. In momentul in care Windows Phone 7 a inlocuit Windows Mobile 6.5 si s-a facut saltul de catre Microsoft de la ecrane rezistive – cu stylus, la interfete optimizate pentru ecrane capacitive, Metro a mai castigat cateva elemente care au ajuns sa-l defineasca: patratele sau dreptunghiurile colorate, dominate de mesaje clare cu functii evidente.
Cu un salt major fata de interfetele clasice bazate pe icoane, Metro a ajuns sa fie mai usor de invatat, mai prietenos si in definitiv mai util tocmai prin abundenta de text care defineste toata interfata. E simplu. Plecand de la semnele dintr-o statie de metrou, ca sursa de inspiratie, un grup de designeri a realizat ca o versiune a conceptului de interfata simpla implica adoptarea de mesaje si de text mai mmult decat de icoane.
Dubios este faptul ca aceasta tranzitie din lumea Microsft avea loc intr-o perioada in care terminalele cu iOS si Android reuseau deja sa fie simple de utilizat si prietenoase. Se perfectiona o interfata bazata in continuare pe icoane, mult mai sugestive decat mesajele pana la acel moment.
Ca trasatura comuna, orice interfata Metro foloseste o variatie a unui font intitulat Segoe, care a fost creat de Steve Matteson la Agfa Monotype, urmand ca ulterior sa fie licentiat celor de la Microsoft. Daca in cazul Zune asocierea cu respectivul font era evidenta din numele de Zegoe asociat interfetei de utilizator, in cazul Windows Phone s-a renuntat pana si la schimbarea initialei. Astfel, Segoe WP a devenit fontul folosit in interfata de WIndows Phone, un nou font care vine cu extrem de mici schimbari fata de fontul clasic de la Agfa.
Interfata Metro adoptata de Microsoft desi nu a adus un flux imens de utilizatori in curtea Windows Phone, feedback-ul generat al profesionistilor din IT, si nu numai a fost foarte pozitiv. IDEA – Industrial Designer Society of America, anul trecut, a premiat Windows Phone pentru utilizarea platformei Metro cu People’s Choice Award si Best in Show pe motiv ca promoveaza principii inovative intr-o experienta de utilizare fluenta cu accente pe informatie.
Am atras atentia asupra catorva principii care au stat la baza conceptului Metro al celor de la Microsoft, dar motivul principal al adoptiei de catre gigantul din Redmond al acestui sistem a fost altul. Patratele mari, interfata care se prelungeste in lateral, pachetele de functii grupate in grupuri marcate cu texte sugestive – toate sunt raspunsul Microsoft pentru o interfata optimizata pentru atingere/touch screen. Animatiile, efectele de tranzitie toate au fost optimizate la asa un nivel incat sa impresioneze prin fluenta in momentul in car eutilizatorul interactioneaza cu ele folosind degetul.
Aplicate in Windows 8, principiile Metro au inlocuit meniul clasic de Start cu care ne-am obisnuit de 20 de ani cu patratele din Windows Phone. Desi aceasta tranzitie face o treaba foarte buna in a fi mai prietenoasa cu ecranele sensibile la atingere a castigat si foarte multa reticenta din parte utilizatorilor. Cu alte cuvinte, aceste cateva elemente au transformat Windows 8 in cea mai mare ruptura de la principiile care definit orice Windows pana in acest moment.
Marea problema
Ca o astfel de tranzitie brusca sa functioneze, este nevoie de un suport teribil din partea dezvoltatorilor. Orice schimbare in principii de functionare a unei interfete care a devenit brusc dominata de butoane mari, aplicatii full screen si widget-uri, are nevoie de aplicatii optimizate pentru aceste principii.
Prima parte, aparitia unui magazin virtual cu astfel de aplicatii, impreuna cu stimularea prin diverse metode a dezvoltatorilor de a imbratisa aceasta platforma a fost facuta. Din pacate acest lucru nu este suficient. E dragut ca Microsoft a creat doua editii de Windows 8, una optimizata pentru plaftorme ARM (Windows RT) si una pentru sisteme clasice, care impart multe trasaturi comune. Astfel de principii fac trecerea mai usoara ca alternezi intre dispozitive. Din pacate nici asta nu este suficient pentru ca platforma sa fie un succes.
In urma cu ceva timp, Steve Balmer – CEO Microsoft mentiona ca-si doreste un Windows pe toate ecranele, formularea „toate ecranele” fiind o denumire generica la diversele tipuri de dispozitive si formate de ecrane care au ajuns sa ne domine universul IT. De atunci, Windows Phone are mari probleme de adoptie. Aplicatii importante de pe alte plaftorme sunt aduse mai mult cu forta, a se citi multi bani, pe platforma. Utilizatorii care folosesc platforma desi sunt extrem de incantati de cele mai multe ori, aproape nimeni nu intra intr-un magazin sa ceara un telefon cu Windows si asta e o realitatea valabila in orice oras de intreg mapamondul.
Ca aceleasi trenduri definite mai sus sa evite Windows 8, Microsoft are mult de lucru, iar o interfata precum Metro desi este utila in a trezi interesul curiosilor, curiosii nu mai sunt atat de multi. Oamenii isi iau un iPad cand vine vorba de tableta pentru ca la nivel de subconstient s-a facut o asociere intre cei doi termeni. Din pacate pacate pentru Microsoft nici legatura dintre Windows si PC nu mai este atat de puternica la nivel de subconstient iar rata de adoptie a Mac-urilor este de foarte mult timp pe o curba ascendenta.
Din pacate, mi-e teama ca zarurile au fost aruncate. Personal, cred ca trecem printr-o perioada in care este extrem de greu sa faci pronosticuri, mai ales in cazul Windows 8, acum, cand Microsoft a schimbat radical reteta implicata in realizarea unui sistem de operare. Daca pe PC-uri, obligat fortat multi dintre noi vor trece la Windows 8, eventual fortati de imprejurarile achizitionarii unui nou sistem, nu acelasi lucru este valabil pe tablete unde Microsoft spera sa dea lovitura. Abia se chinuie Google cu al sau Android sa atinga o cota de piata semnificativa in fata iPad-ului, in contextul in care si-a perfectionat deja de cativa ani ingredientele implicate in ecuatie.
Va fi o lupta grea si, chiar daca Metro s-ar putea sa fie o baza corecta pentru aceasta tranzitie, e departe de a fi una suficienta.