4G LTE – O revolutie in piata de telecomunicatii

, 29 Oct, 13:39

Este 4G LTE pe piata de telecomunicatii

S-a discutat mult in ultima perioada despre tehnologia 4G, mai ales ca urmare a licitatiei organizate de ANCOM (Autoritatea Naţionala pentru Comunicaţii) in cadrul careia au fost vandute o serie de licente pentru utilizarea benzilor de frecventa de 800, 900 si 2600 MHz. Pentru cei care au urmarit aceste discutii sau sunt pur si simplu pasionati de tehnologie si evoluţia pietei IT&C, concluzia nu poate fi decat una: tehnologia 4G va aduce avantaje substantiale atat pentru operatori cat si pentru utilizatorul final.

Pentru operatori tehnologia 4G reprezinta in primul rand o noua sursa de venituri si o diferentiere pe o piata din ce in ce mai competitiva. Aduce beneficii substantiale in mentenanta, gestionarea si imbunatatirea viitoare a retelelor de comunicatie.

Pentru clienţi se traduce in o experienta substantial imbunatatita a utilizarii internetului mobil – odata cu tehnologia 4G se va pune probabil pentru prima oara in mod real problema substituirii complete a conexiunilor fixe cu conexiuni mobile.

Astfel de discutii, beneficii si perspective nu sunt ceva surprinzator. Fiecare noua tehnologie este prezentata intr-o nota similara, in general ca ceva revolutionar, care va schimba fundamental modul in care traim. In realitate insa, putine tehnologii au un impact care sa justifice aceste asteptari. Majoritatea devin parte din viaţa noastra de zi cu zi treptat, pe masura ce ne acomodam cu ele si descoperim modalitati noi de a le folosi.

Realitatea privind tehnologia 4G

Hype Cycle

Pentru a putea raspunde la aceasta intrebare, vom folosi un model de analiza propus si folosit de compania de consultanţa Gartner. Denumit in engleza „Hype Cycle”, modelul imparte evoluţia unei tehnologii in piaţa in trei mari etape:

⦁ In prima etapa, asteptarile privind tehnologia sunt mari iar gradul de interes al mass media ridicat. Numarul de anunturi si proiecte pilot este substantial, orice implementare de succes este receptionata cu entuziasm.

⦁ Treptat, proiectele pilot si lansarile initiale ajung la etape mai avansate. Sunt descoperite o serie de detalii importante privind tehnologia. O mare parte din experimentele initiale esueaza, iar interesul publicului larg se diminueaza. Piata se consolideaza in jurul unui numar relativ mic de companii care supravietuiesc.

⦁ Cele mai multe intrebari privind implementarea si modalitatea de utilizare a tehnologiei sunt rezolvate. Apare un model viabil de comercializare al tehnologiei, iar aceasta incepe sa se raspandeasca treptat in piata. Consumatorii descopera cele mai bune utilizari ale acesteia si le popularizeaza in cercurile de cunostinte si prieteni. Piata evolueaza catre etapa de maturitate.

Trebuie subliniat faptul ca modelul combina evoluţia reala a pietei – marcata pe grafic cu o linie punctata de forma deja celebrei curbe de adoptie a produsului – cu reactia si asteptarile pietei privind respectiva tehnologie.

Aplicarea in piata Romaneasca de telecomunicatii

Mobile-Internet

Sa ne amintim un pic de felul in care piata (din Romania si nu numai) a receptionat generatia anterioara de tehnologii de comunicatie, 3G. Initial, aceste tehnologii erau considerate punctul de declansare al exploziei Internetului mobil. Cele mai mari asteptari erau materializate in jurul apelurilor video, considerate de majoritatea principala aplicatie („killer application”) a retelelor 3G.

In baza acestor asteptari, marii operatori de telecomunicaţie au achizitionat, la costuri foarte ridicate, licente pentru dezvoltarea de servicii. Realitatea din piata a fost insa dezamagitoare. Costurile ridicate au dus la preturi ridicate, rata de adoptie a fost scazuta. Clientii au apreciat experienta oferita ca fiind insuficienta, iar terminalele de acces folosite nu erau inca centrate in jurul oferirii de servicii de acces la Internet. Apelurile video practic nu au existat.

Nevoia de Internet mobil era insa una reala. Prin urmare, piata s-a calibrat treptat pentru a raspunde acestei nevoi. Au aparut terminale mai sofisticate, centrate in jurul experientei conectivitaţii mobile – smartphone-uri si tablete. Tehnologia de acces a evoluat si ea, permitand operatorilor sa ofere viteze mai ridicate cu investitii suplimentare minime in infrastructura dezvoltata initial (HSDPA, HSUPA). Au aparut aplicatiile mobile (harti, chat, retele sociale, etc.). Preţurile s-au mentinut sau au scazut, astfel incat perceptia clientilor a fost ca platesc acelasi cost pentru un serviciu mai bun si cu aplicabilitate mai larga. In cifre, penetrarea Internetului mobil a atins (in Romania) 7,5 milioane de utilizatori la sfarsitul lui 2011. Revolutia s-a intamplat, dar nu imediat si nu datorita apelurilor 3G – care au continuat sa stagneze (sub 1 milion de minute la sfarsitul lui 2011).

Evolutia pietei pentru tehnologia 4G

Evolutie Internet Mobil

Raspunsul ramane in continuare incert, dar modelul de analiza de mai sus ne propune un scenariu posibil:

Tehnologia 4G nu este inca pregatita pentru adoptia in masa, ea aflandu-se in prima etapa din „Hype Cycle”. Asteptarile actuale sunt ridicate, marii operatori din Romania anuntand deja implementarea retelelor de tip 4G la inceputul anului 2013.

Pe de alta parte, proiectele de succes la nivel mondial sunt aprope inexistente (ex. Verizon), benzile de frecventa folosite nu sunt inca unificate iar terminalele de acces ce permit accesarea unei reţele 4G sunt putine.

Pe termen scurt (2013- inceputul lui 2014), tehnologia 4G se va afla, indiferent de asteptari, intr-o perioada de testare. Operatorii vor incerca sa gaseasca, prin experimente succesive la nivel mondial, cel mai adecvat model de comercializare. De cealalta parte, utilizatorii se vor familiariza cu tehnologia si vor decide modalitatile cele mai utile de folosire ale acesteia.

Incepand cu a doua jumatate a lui 2014 (termen pana la care teoretic vor fi acordate si frecventele de 2600 de MHz cumparate la recenta licitatie), piata pentru tehnologia 4G se va stabiliza. Soluţiile oferite vor avea avantaje clare, percepute corespunzator de clienti. Gradul de penetrare al pietei va creste si vor aparea inovatii care vor determina modalitati noi de utilizare a tehnologiei.

Evident, acest scenariu nu este singurul posibil, iar perioadele de timp indicate de el pot varia. Prin urmare, va invit sa folositi sectiunea de comentarii pentru a sugera scenarii alternative sau a comenta asupra subiectelor prezentate.

 

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
loading...
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail