22 nov. 2011 | 17:12

Goana dupa reduceri

ACTUALITATE
Goana dupa reduceri

Traim intr-o lume guvernata de achizitii, in care cei mai multi dintre noi isi doresc, spera sau, in cel mai rau caz, doar aduna bani pentru a face o achizitie in viitorul apropiat sau indepartat. In conformitate cu acest concept din ce in ce mai popular, mai exista un trend extrem care a prins la romani si nu numai: goana dupa reduceri. Ideea de a cumpara ceva care „ieri era mai scump” si de a gasi produse a caror valoare teoretica esti convins ca este mai mare decat pretul pe care il dai tu genereaza cel mai placut sentiment. Te simti mai mandru si mai destept chiar daca pratic ai mai putini bani in buzunar. Mergand pe aceasta reteta, ideea clasica de reclama s-a desemantizat.

Nu mai este suficienta o reclama la televizor pentru a te convinge sa cumperi un produs. Acum, produsele vizibile in filme, videoclipuri sau emsiuni de televiziune au sanse mult mai mari sa ajunga la utilizatori datorita iluziei integrarii in contexte reale. Cu siguranta, cei de la Black Eyed Peas nu folosesc numai casti de la Beats by Dre, desi in clipurile respectivei formatii intalnesti acest tip de accesorii audio. Ideea este ca marketingul si promovarea nu mai sunt la fel ca in urma cu 10 – 20 de ani.

Un rol important important in aceasta schimbare l-a avut si universul online. Conceptele de mail, de newsletter, de site de licitatii sau de reduceri au devenit unelte de promovare si vanzare la fel de, sau chiar mai eficiente decat reclamele clasice. Altfel spus, companii de renume prefera sa vanda produse mai mult sau mai putin in pieredere, percepand respectiva suma ca pe cost de reclama. Avand in vedere ca 30 de secunde de publicitate pot costa si cateva mii de Euro, chiar si in tara noastra, devine evident ca o companie producatoare de diverse produse, un restaurant, o agentie de turism, un hotel sau pensiune, opteaza ca ,,produsul” lor sa fie experimentat de mai multi utilizatori, la reducere, atata timp cat acesta este suficient de bun incat ulterior sa se poata vinde singur. Pe acest principiu s-au construit o serie de website-uri al caror scop este sa ofere utilizatorilor reduceri substantiale in conditiile in care creatorii site-ului, la randul lor, obtin contracte de reduceri de la diverse firme.

Conceptul intial ar putea sa para dubios. Nimeni nu poate sa creada ca mesajul „3 nopti de cazare la pensiune costa 469 lei in loc de 938 lei” afisat pe un site precum Groupon, CautaReduceri, Fundeal sau Zumzi atrage mai multi clienti decat un banner de pe un site extrem de popular sau o reclama de 15-30 de secunde la televizor. Totusi acest lucru se intampla. Motivul? Oameni petrec incredibil de mult timp online. Media de varsta a utilizatorilor de internet este in continua crestere, iar increderea in achizitiile online a crescut considerabil in ultimii ani. Cu alte cuvinte, oamenii nu se mai dau inapoi de la ideea de a-si introduce datele de card pe un website. Facebook, si-a creat o baza de utilizatori incredibil de mare, iar media de varsta este departe de se incadra in intervalul 15-18 ani. Celebra retea sociala a deschis oamenilor mentalitatea de a-si crea conturi online, de a-si partaja informatii care pana nu de mult erau intime (poze, clipuri, gusturi in muzica, filme, seriale, carti) si care ne definesc personalitatea. Mergand de la premisa ca au de castigat ocazional tot felul de oferte mai mult sau mai putin de interes pentru stilul de viata pe care il au, aceeasi incredere manifestata la nivel macro intr-un site precum Facebook a ajuns sa fie manifestata la nivel micro, pentru site-uri precum Groupon sau CautaReduceri.

Evident, pentru a beneficia de aceste reduceri este nevoie de acces la internet, care deja nu mai creeaza o problema pentru nimeni incat acesta este din ce in ce mai ieftin, iar de curand a devenit unul din drepturile fundamentale ale omului. Accesibilitatea este de asemenea importanta, intrucat fiecare isi doreste confortul de gasi ceea ofertele din spatele unei tastaturi, fara a mai fi nevoit sa se ridice din pat, de la birou sau de la televizor.  Probabil cel mai important aspect cand vine vorba despre vanzarea produselor respective este o implementare cat mai vizibila a conceptului de reducere. Aceasta trebuie sa fie substantiala, sa fie prezentata in procente (pentru a fi convingatoare) si nu in ultimul rand trebuie sa fie transpusa in bani, preferabil folosind cuvantul ,,Economisiti” desupra. Abia dupa ce realizezi ca ai cumparat ceva cu bani mai putini decat a facut-o vecinul sau prietenul cel mai bun ai inradacinata in minte ideea ca ai economisit bani. Cu siguranta nu ai mai multi decat in urma cu 5 minute, insa ai mai multi decat daca ai fi cheltuit suma integrala aferenta unui tratament anticelulitic de 1235 lei. Asta trebuie sa conteze pentru ceva, nu?

Pentru a evidente cateva elemente care fac un astfel de website un succes vom atrage atentia asupra catorva site-uri care au ajuns extrem de populare printre internauti si, desigur, printre amatorii de oferte.

Groupon este unul din cele mai vechi website-uri de acest gen din lume personalizat pentru piata din Romania. Printre sectiuni se numara: Groupon Travel, Bucuresti, Bucuresti Special, Iasi, National, Timisoara, Cluj Napoca, Arad, Brasov, Constanta, Craiova si Sibiu. Ca sistem de functionare, in fiecare zi exista un numar limitat de oferte care pot fi achizitionate sub forma de tichete si utilizate ulterior. Majoritatea ofertelor expira in 24 de ore sau chiar mai putin timp, in contextul in care au fost achizitionate numarul maxim de tichete. Este necesar un cont de utilizator. In fiecare zi exista o oferta principala pe prima pagina si mai multe oferte secundare pe o bara laterala. Daca promovati oferte Gropon pe diverse retele de socializare, iar unii din prietenii vostri fac click pe respectivul link si comanda produsul sau serviciul respectiv, puteti castiga diverse sume de bani reali pe care sa le folositi ulterior pe site.

Fashion Days incearca o reteta diferita pentru a atrage clientela. Ideea de comunitate exclusivista este creata inca din prima pagina a website-ului care va obliga sa va autentificati pentru a vedea diverse oferte legate in principal de articole vestimentare. Crearea unui cont se face doar pe baza de invitatie. Interfata este extrem de usor de utilzat iar campaniile cu reduceri substantiale au perioada de desfasurare variata, de la cateva ore la cateva zile. Din pacate chiar daca o campanie poate dura si cateva zile, stocurile nu sunt extrem de generoase, context in care aproape ca sunteti obligati sa va treziti la 8 pentru a prinde ,,deschiderea”. Partea buna este ca ofertele care urmeaza sa apara in urmatoarele zile le puteti vedea deja pe site marcate prin bannere alb/negru.

Zumzi este un website care impartaseste multe trasaturi cu Groupon insa are o echipa suficient de numeroasa in cat sa acopere un numar foarte mare de orase. Printre acestea se numara Arad, Cluj Napoca, Brasov, Bucuresti, Constanta, Craiova, Focsai, Iasi, Oradea, Pitesti, Satu Mare, Sibiu, Targu Mures si Timisoara.

FunDeal vine cu o interfata mai complexa, insa aceasta a fost creata cu lux de amanunte pentru a oferii utilizatorilor toate informatiile de care au nevoie pentru a lua o decizie avizata. Printre orasele cu reduceri  se numara: Brasov, Bucuresti, Cluj Napoca, Constanta, Craiova, Iasi, Sibiu si Timisoara.

CautaReduceri are toate sansele sa fie cea mai de succes platforma online la ora actuala datorita reducerilor si ofertei. Creat sub forma unu portal de reduceri care functioneaza ca un agregator pentru toate site-urile de acest gen din tara, CautaReduceri sarabatoreste in aceste zile un an de reduceri. Acest site este extrem de util in special in deplasarile prelungite, desi nu are in spate o echipa care se urce continut proaspat pe site in mod constant. Acest website poate gasi oricand cele mai avanajoase reduceri si preturi pentru oricine.  Sa nu fie oare acest sistem mult mai performant decat reclamele la TV?